„Сунчане кривине“ на пругама Србије: Кад сунце „топи“ железничке шине

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Фото: Wikipedia.com

Феномен „сунчане кривине“, када се због високих температура железничке шине буквално криве, широј јавности је непознат, али стручњацима је итекако познат.

Реч је о физичком закону да се тела на топлоти шире. Укратко, ако је температура у хладу 38 степени, температура у шини је изнад 65, што доводи до деформације шина.„Сунчане кривине“ су свакодневна појава у подручијима где температуре достижу и до 40 степени и главни су кривац за недавна исклизнућа вагона из шина и вишесатна кашњења возова на подручју Србије.

Недавни иницидент на прузи код Краљева, када је само присебношћу машиновође, који је на време уочио деформацију шина, избегнута већа несрећа, као и кварови на железничким правцима Београд – Бар и Ниш – Димитровград, били су повод да многи београдски медији одговоре везане за феномен сунчане кривине потраже од стручњака на Машинском факултету у Београду.

С тачке гледишта термичког понашања материјала уопште није необично да се шине искриве под дејством велике температурне разлике, односно услед прекомерног загревања, рекао је за Вечерње новости проф. др Александар Седмак са Катедре за технологије материјала. Реч је о феномену који настаје као последица физичких закона, јер челик директно изложен сунцу достиже температуру знатно већу од температуре ваздуха у хладу.

Шина као конструкција се понаша као линија, тако да се, на пример, један метар издужи за 0,5 милиметара за промену температуре од 50 степени. Према томе, за шину дужине, на пример, 12 метара, ово издужење би било шест милиметара, што је већ и оком видљиво. Зато је неопходно стално контролисати стање пруге, нагласио је проф. Седмак. Неке медије, међу којима и РТС је интересовало да ли је технички могуће спречити проблем сунчане кривине и на који начин. Према речима професора Седмака то се ради на новијим, модернијим пругама, где се постављају прагови од јачег, чвршћег, солиднијег материјала, на пример од бетона, а не од дрвета.

У међувремену, Железнице Србије су саопштиле да су предузели све мере и појачали надзор и контролу пруга, објеката, електротехничких уређаја, опреме. Како истичу, на основу искуства из ранијег периода, дефинисане су потенцијално критичне локације и обезбеђене су резервне количине материјала за потребе хитних интервенција.

„Услед појаве временских непогода, односно изузетно високих температура, организована су даноноћна дежурства и присуство мобилних екипа на терену. Сва расположива механизација и радна снага је стављена у стање приправности ради ефикаснијег интервенисања у случају настанка деформација и сметњи на прузи, јер морамо имати на уму чињеницу да је температура шина увек за 25 степени виша од температуре ваздуха“, наводи се у саопштењу.

(Извор: Машински факултет)