Сава Еко је нови пројекат студената Катедре за бродоградњу Машинског факултета у Београду. Реч је о катамарану на соларни погон чија је основна намена прикупљање смећа и другог отпада на нашим рекама и другим воденим површинама и њиховом приобаљу.
Будући бродограђевни инжењери, окупљени у тиму Confluence Belgrade, од новембра 2016. године раде на развоју напредних, енергетски ефикасних и еколошких пловила. Веома су поносни на своје прве пројекте – бродове „Саву“ и „Дунав“ на електрични погон. Ова пловила донела су им бројна одличија и шампионску титулу на престижном међународном такмичењу Хидроконтест 2017. и 2018. године. С великим ентузијазмом и уз подршку професора Катедре за бродоградњу и управе Машинског факултета започели су нови изазов – изградњу првог српског катамарана на соларни погон.
„С еколошког аспекта, пројекат Сава Еко има вишеструки значај за целокупно друштво, посебно када је реч о очувању животне средине. Коришћење пловила на соларни погон за чишћење и одржавање водотокова, свако би успорило и умањило све веће загађење река и других водених површина, не само у нашој земљи, него и у другим државама“, каже Петар Караџић, у тиму задужен за конструкцију пловила.
Петар подсећа да је природа, са свим њеним лепотама, нешто што је људима дато. „На жалост, сведоци смо целокупне планетарне људске немарности која директно или индиректно утиче и на природне катастрофе које се све чешће дешавају. Природа има своје механизме одбране, а они често могу да буду разорни. Зато, уколико желимо да и даље да уживамо у свим благодетима природе, морамо да размишљамо и о начинима како да ублажимо штету коју јој наносимо, индиректно угрожавајући себе . Пројекат Сава Еко на којем тренутно ради наш тим је управо један од одговора на тај изазов“, истиче наш млади саговорник.
Први нацрти новог брода су готови, али тиму предстоји још доста посла. Крајњи циљ је комерцијализација пројекта.
Основа пловила је труп брода „Сава1“, који се веома добро показао на такмичењу Хидроконтест 2018. у Сент Тропеу, где је у конкуренцији 32 студентска тима заузео четврто место. „Сава Еко“ имаће у основи два таква трупа повезана укрућењима тако да чине једно пловило – катамаран. „Сава1“ је доказано пловило и уверени смо ће успешно одговорити и будућем задатку очувања животне средине, односно, решавања вишедеценијског проблема отпада на нашим воденим површинама“, каже Петар.
На самом броду биће уграђена камера, а њиме ће управљати оператер са обале. Он ће путем видео линка имати преглед целокупне ситуације испред пловила. Прототип катамарана биће израђен или од карбонских влакана или од стаклопластике, а његове димензије биће 2.54 x 1.48m.
Планови за будућност
У будућности тим планира израду великог пловила чије би димензије биле 6 x 2.5m и који би био директно управљан од стране пилота. Такав подухват свакако доноси веће пројектантске изазове, као и финансијске, али ови млади инжењери су спремни да заједно са својим професорима остваре и тај циљ.
„Имамо заиста велику подршку свих професора на Катедри за бродоградњу, који су много пута до сада показали своју жељу и пожртвованост да нам пренесу знање у што већем обиму, тако да све што знамо дугујемо њима“, истиче Петар.
Пројекат Сава Еко је још увек у развоју, али је због свог еколошког аспекта јединствен, а самим тим тржишно атрактиван. „Комерцијализација пројекта је свакако крајњи циљ. Ипак, пре него што га понудимо потенцијалним партнерима, брод мора да прође бројна испитивања, као и оптимизацију свих подсистема. Тек када будемо сигурни да је пројекат сазрео, понудићемо га Граду Београду и Републици Србији, као и свим приватним лицима која буду заинтересована“, каже наш саговорник.
„Сава Еко“ није прво пловило на соларни погон које су пројектовали студенти Машинског факултета. Претходно су радили на пројекту развоја и израде соларног брода за престижно такмичење Solar & Energy Boat Challenge 2020 које је требало да се одржи ове године у Монаку. Због пандемије КОВИД-19, али и због недостатка финансијских средстава, овај пројекат је тренутно стопиран.
Према пројекту, брод је дугачак око седам метара, а његов труп оптимизован за употребу хидрокрила чија је основна функција да смање отпор при великим брзинама издизањем трупа брода изнад ове. На проширеној палуби налазили би се соларни панели за напајање погона, а бродом би управљала посада.
Пројекат је инжењерски, али и финансијски веома захтеван. Искрено се надамо да ће се ситауција око Ковид-19 нормализовати и да ћемо имати подршку потенцијалних спонзора да наставимо рад и припреме за наредне такмичарске сезоне“, закључује на крају Петар Караџић.
О Confluence Belgrade тиму
Студентски тим Confluence Belgrade основан је 2017. године у оквиру Катедре за бродоградњу Машинског факултета у Београду. Исте године, на престижном такмичењу Hydrocontest 2017, тим је освојио 2. место у категорији бродова за превоз лаког терета и 3. место у категорији бродова за превоз тешког терета. Већ следеће године, на такмичењу Hydrocontest 2018, тим се окитио златним одличјем у категорији бродова за превоз тешког терета, док је у лакој категорији и трци издржљивости заузео високо четврто, односно шесто место.
Охрабрен тим успесима, тим је прихватио позив Hydros фондације за учешће на Solar and Energy Boat Challenge 2020 у Монаку. На жалост, због пандемије корона вируса ово такмичење је одложено. Од прошле године тим је освежен новим студентима мастер студија бродоградње и колегама са других факултета Универзитета у Београду и тренутно броји 11 чланова, а то су: Петар Караџић, Лука Мијатовић, Никола Трајковић, Немања Илић, Милан Лазаревић, Инес Ивковић, Марко Стевић, Нађа Милосављевић, Александар Субић, Александра Вeљовић и Јована Трнинић.
(Извор: Машински факултет)