Беоавиа је млад студентски тим основан у априлу 2018. године на иницијативу групе студената са Катедре за ваздухопловство Машинског факултета у Београду. Тим се бави дизајнирањем, пројектовањем и производњом беспилотних летелица, и једини су представници из Србије и Универзитета у Београду на престижним међународним студентским такмичењима у области ваздухопловства.
Тренутно раде на пројекту „ОСА“ (WASP). Реч је о беспилотној летелици с којом ће дебитовати на престижном светском такмичењу „New Flying Competition 2020“ у октобру ове године у Хамбургу. Чланови тима Беоавиа вредно раде на изради ове летелице и ускоро би требало да је представе јавности.
За две и по године, колико тим постоји, успешно су завршили два пројекта – ракету „Аурора 1“ са погоном на воду и две теретне беспилотне летелице „Равен“. Иза себе имају и два успешна такмичења. „Airbus Sloshing Rocket“, где су у првој фази такмичења за идејно решење „Ауроре1“освојили прво место у конкренцији 50 тимова из целог света, док су у другој фази такмичења заузели високо 4. место. На такмичењу „ Air Cargo Challenge“ и Штутгарту у Немачкој, где су дебитовали са летелицом „Равен 19“ заузели су 19. позицију од укупно 30 тимова.
На „New Flying Competition 2020“ у Хамбургу, Беоавиа ће представљати нашу земљу и Београдски универзитет у конкуренцији седам универзитетских тимова. Међу њима су три екипе из Немачке и по један тим из Финске, Мексика и далеке Кине. И поред јаке конкуренције, чланови нашег тима сигурни су у свој пројекат и надају се још једном великом успеху.
Летелица „ОСА“ је пројектована да користи предности вертикалног полетања и слетања, а затим да пређе у хоризонтални лет. Развој авиона са овим карактеристикама је тренд у светској авиондустрији. Њихова предност је у томе што им за полетање нису велике полетно-слетне стазе, а у лету користе све предности летелица с класичном конфигруацијом. Овде се првенствено мисли на брзину лета, долет и ефикасност летелице.
На самом такмичењу летелицу очекује низ захтевних маневара. Најре да треба да понесе терет одређене масе и димензија, притом да полети вертикално до висине од 10 метара, , а затим да настави хоризонталан лет као авион класичне конфигурације. Током лета авион мора да уради и лупинг при којем трипи велика оптерећења. На крају задатка, летелица вертикално слеће на место одакле полетела.
Осим на пројекту „ОСА“ тим вредно ради и на пројекту „Аурора 2″, а припремају се и за ново такмичење у конструисању теретних беспилотних летелица “ Air Cargo Challenge“ које ће се 2021. године одржати у Минхену. Технички захтеви и задаци које летелица мора да испуни су слични као и на претходном такмичењу, али је садржај терета нешто другачији, јер је реч о симулацији превоза кесица с крвљу. Наш тим већ има идеју да испројектује летелицу која ће моћи да понесе десет литара крви и тако надмаши своје колеге из целог света.
Беоавиа тренутно броји 36 чланова, а поред „машинаца“ на пројектима раде и њихове колеге са са Технолошко-Металуршког, Електротехничког, Економског и Факултета организационих наука. Ради боље организације и поделе посла, тим је подељен на шест подтимова за аеродинамику, структуру, производњу, маркетинг, производњу, погон и електронику и програмирање.
Сваке године у октобру организује се конкурс за пријем нових чланова на који се могу да се пријаве сви студенти са Универзитета у Београду и Војне Академије. Основна идеја и мисија тима је да што већи број студената стекне искуство у тимском раду и да знање стечено током студија, на најбољи начин примене у пракси. С друге стране, искуство које стичу решавајући различите инжењерске проблеме и изазове, отвара им пут до брзог запослења и инжењерских позиција у водећим светским компанијама у области авиоиндустрије.
(Извор: Машински факулет)