Ракетни тим „Аурора“, који чине студенти Машинског факултета – Душан Бабић, Лазар Поповић, Радован Ђуровић,и Ђорђе Трампа и Никола Поповић – ради на конструкцији и техничком решењу летелице са резервоаром које би требало да минимизира sloshing ефекат (бућкање). Успешно решење овог задатка може да им отвори пут Airbus Sloshing Rocket 2019– међународно такмичење студената, које се овог лета, по први пут, одржава у Патросу у Грчкој. Организатори такмичења су Аирбус и Еуроавиа – Европско удружење студентских тимова које се баве пројектовањем и израдом летелица.
„Аурора“ је аутономна летелица са погоном на води и састављена је од тела ракете и крила, што омогућава велики долет уз минималну снагу пропулзије (погонске силе). Дужина летелице је 1,5м, ширина, односно размах крила 2,25м и ограничена је масом на 5кг. На њој се, један иза другог, налазе два одвојена резеровара – један за пропулзију, а други за терет, односно sloshing.
Да би испуни задатак применили су три начина за контролу sloshingа. На првом месту то је резервоар који су сами дизајнирали и на који су веома поносни. У централном делу је цилиндричног обилика, а на крајевима елипсоидног. Израђен је од фајбергласа и прилагођен трајекторију летелице. Унутар резервоара применили су гумене преграде, што такође доприноси смањењу утицаја „бућкања“. И на крају, увели су активну контролу sloshingа, односно аутопилот у који су унете вредности у оквиру којих ће се тај ефекат испољавати. У процесу пројектовања успели су да развију и властите аеропрофиле који су облик поречног пресека крила. Међутим, због недостатка времена за испитивање И проверу, одлучили су се за аеропрофил из доступне базе података на интернет.
Sloshig је појава која се јавља увек кад постоји слободна површина између течности и ваздуха. Изазива поремећаје који су непредвидиви и који могу да доведу до високе нестабилности објекта. Мада је изражен у цистернама, такнкерима, па и ракетама и сателитима који који користе рактено гориво, sloshing је најизраженији код летелица са резервоаром.
Аурора је један од пројеката који се реализује у оквиру Беоавие – тима који окупља студенте машинског и још три факултета Универзитета у Београду. Основан је у априлу 2018. године и бави дизајном, пројектовањем и израдом летелица за учешће на европским и светским студентским такмичењима.
(Извор: Машински факултет)