Осмо издање E-Mobility форума, једног од најзначајнијих регионалних скупова посвећених електромобилности, урбаној мобилности и напредним технологијама, свечано је отворено у среду, 26. новембра, на Машинском факултету у Београду.
Форум, који организују Машински факултет и Национална асоцијација за аутономна и електрична возила (НАЕВ), окупио је велики број стручњака – представника академске заједнице, индустрије, државних институција, као и међународне партнере. Први дан форума био је фокусиран на стратешко планирање, партнерства и иновације неопходне за убрзани развој е-мобилности и позиционирање Србије као лидера у напредним технологијама. С тим у вези, истакнута је потреба за јачом повезаношћу академске заједнице и индустрије.
Централни део програма обележило је свечано потписивање Меморандума о сарадњи Машинског факултета са компанијама Bozankaya и Hybrid Inovations. У присуству амбасадора Републике Турске у Србији Његове eкселенције господина Илхана Сајгилија Меморандум о сарадњи потписали су декан Машинског факултета, проф. др Владимир Поповић, потпредседник и технички директор компаније Bozankaya Емрах Дал и директор компаније Hybrid Inovations Абдулхамид Јилдирим.
Овим документом, како је оцењено, отварају се могућности за сарадњу у области образовања, кроз стручне праксе, али и у области истраживања, кроз пројекте и развој иновација у области е-мобилности.
У оквиру форума, уручене су и захвалнице истакнутим партнерима и појединцима за њихов значајан допринос развоју е-мобилности у Србији. Посебан део програма био је посвећен је студентском такмичењу Student Innovative Mobility Challenge, на којем су додељене награде тимовима са најиновативнијим решењима у области урбане мобилности.
Свечано отварање Е-мобилити форума – Снага партнерства и подршка младима
Скуп је отворио декан Машинског факултета, проф. др Владимир Поповић. Поздрављајући угледне званице, изразио је задовољство што је факултет домаћин једног оваквог скупа.
“Машински факултет је највећа и најстарија научноистраживачка институција у области машинства на Балкану и поносни смо на нашу традицију. Ове године смо уписали 700 нових студената, што је у једној сложеној години заиста фантастичан успех“, истакао је проф. Поповић.
Како је навео, студенти су будућност наше земље, и због тога је овогодишњи е-мобилити форум окренут управо младима. „Да ли неко не воли или воли електрична возила, у суштини није ни важно, јер ћемо морати да идемо тим путем“, рекао је декан, нагласивши да су „много већи глобални играчи усмерили игру у том правцу“.
„То је нешто што морамо да пратимо и треба да се прилагођавамо у мери у којој можемо – да пронађемо неке своје нише у свему томе. Ми смо мала земља, али са јаком инжењерском традицијом, знањем и кадровима. Сви факултети Универзитета у Београду, као и осталих универзитета у Србији, трудиће се да стварају кадрове, који ће подржати е-мобилност“, поручио је на крају декан Машинског факултета.
Присутнима се кратко обратио и Иван Вуловић, председник Управног одбора НААЕВ-а. Он је истако значај подршке индустријских партнера и спонзора, нагласивши да је захваљујући њима форум подигнут на виши ниво. „НААЕВ ово године облежава 10 година постојања и без спонзора ова прича о е-мобилости данасе не би изгледала овако“, рекао је Вуловић.
Доцент др Александар Јовић, помоћник министра за високо образовање Р.Србије, истакао је значај Е-мобилити форума за размену знања и пренос технологија. „Овакви догађаји представљају изузетну прилику за сусрет академске заједнице и истраживача са представницима привреде. Они омогућавају пренос технологија са академске стране на индустрију, али и разматрање нових идеја и изазова које индустрија поставља“, поручио је Јовић.
Он је нагласио и значај укључивања студената у програм форума. „Посебно ми је задовољство што програм укључује студенте и омогућава им да покажу знања и вештине кроз решавање конкретних задатака. Овакви скупови добијају подршку Министарства, како финансијску, тако и присуством, како бисмо истакли значај јачања везе између академске заједнице и привреде“, рекао је Јовић.
Учесницима Осмог е-мобилити форума обратио се и амбасадор Републике Турске, Његова екселенција Илхам Сајгили, који је том приликом оценио да Србија представља регионални центар у области информационо-комуникационих технологија.
Он је нагласио да га је динамичан развој домаћег дигиталног екосистема пријатно изненадио, а као најважнији показатељ успеха навео је да извоз ИКТ услуга Р.Србије премашује 4,1 милијарду евра, што чини 8,5% БДП-а.
Амбасадор је истакао да и Турска бележи снажан напредак у областима вештачке интелигенције, свемирских технологија и одбрамбене индустрије, што додатно повезује две земље. „После разговора са министром науке у Србији, наша сарадња је значајно убрзана. Ступио је на снагу Споразум о сарадњи између Србије и Турске у области иновација и напредних технологија, а покренута је и интензивнија сарадња између Истанбул Технопарка и технолошких паркова у Србији“, рекао је Сегили.
Као пример успешне турско-српске сарадње навео је компанију Bozankaya, турску фирму која производи електричне трамваје и успешно их испоручује Београду. Амбасадор је додао да верује да ће нови модел сарадње између Универзитета у Београду и те компаније, заснован на техничким обукама и разменама, отворити простор и за заједничке пројекте у области истраживања и развоја. „Уверен сам да ћемо наставити да јачамо наше партнерство и проширимо га на нове сфере“, закључио је амбасадор.
Снажна подршка индустрије: Е-мобилност као приоритет
Представници водећих компанија и државних институција поручили су на форуму да је развој електричне мобилности један од стратешких приоритета Србије. Уз снажну подршку привреде, технолошка транзиција добија конкретан замах, док сарадња академске заједнице и индустрије постаје кључни покретач брже зелене трансформације и стварања нових високотехнолошких сектора.
Господин Абдулхамид Јилдирим, директор компаније Hybrid Inovations, у свом обраћању истакао је дубоку везу са Србијом и визију будућности земље у контексту глобалних промена.
Како је навео, свет улази у нову еру, вођен климатским променама и смањењем карбонског отиска, прелазећи са глобалне на регионалну производњу. У том контексту, изразио је уверење да Србија има потенцијал да постане иновативна локомотива региона у новој ери. С тим у вези, поручио је младима да буду отворени за промене које долазе јер ће бити „сведоци велике трансформације“.
Компанија Hybrid Inovations ове године обележава седам година пословања у Србији, а г.Јилдирим је истакао понос због учешћа у трамвајским пројектима у Београду. Најавио је и конкретну сарадњу са Машинским факултетом, кроз праксу за 15 до 20 студената сваке године, уз могућност запослења. „Наша врата су отворена за младе људе, ми смо ту као пријатељ“, закључио је Јилдирим.
Присутнима се обратио и Штефан Ворош, генерални директор компаније Star Import, заступник бренда Daimler/Mercedes-Benz у Србији и члан међународне групације Emil Frey.
„Велико ми је задовољство што Emil Frey Group Srbija и ове године учествује на E-Мобилити форуму као спонзор и као предводник иновација. Ово је изузетна прилика да разговарамо о будућности мобилности, разменимо искуства и заједно градимо одрживији и иновативнији транспорт“, рекао је Ворош.
Он је подсетио да компанија годинама подржава пројекте из области електрификације и нових решења у мобилности, као и да успешно сарађује са Машинским факултетом. Посебно је издвојио пројекат „Друмска стрела“, који студентима омогућава да своја знања примењују у пракси. „Тим је развио и електрично тркачко возило, а неки чланови тог тима данас су део нашег колектива. То је најбољи пример како образовање, иновације и индустрија могу да иду руку под руку“, казао је Ворош.
Проф. др Милан Милосављевић, представник Влатаком Института истакао је да су иновативност и чврсто академско знање кључни ресурси за будући развој Србије.
Представљајући Институт, навео је да је реч о приватној научној организацији са више од 200 истраживача, која се финансира независно од државе и сав приход улаже у нова истраживања. „То је могуће само ако радите оно што нема нико. Иновативност је једини начин да мала земља опстане и напредује“, поручио је.
Осврћући се на савремено доба, Милосављевић је указао да је права иновација све тежа, јер су људи данас преплављени информацијама које су углавном погрешне. Због тога је, како је рекао, потребан озбиљан „духовни напор“ да би се сагледала суштина и створила нова вредност. „Поред талента и менталних способности, темељно знање које пружа академија незаменљиво је за сваки значајан искорак“, рекао је он и поручио да ће Институт и убудуће пружати подршку иницијативама које спајају привреду, иновације и академску заједницу.
Помоћник генералног директора Електропривреде Србије Радован Станић, оценио је да је електрична мобилност већ свакодневица у Европи и да је све реалнија у Србији, те да ЕПС као носилац енергетског система мора да буде активан учесник у развоју електричне мобилности и зеленој транзицији земље.
Према његовим речима, никада до сада транспортни и енергетски сектор нису били овако тесно повезани. „ЕПС мора да остане сигуран ослонац развоју инфраструктуре за електрична возила. Наш задатак је да обезбедимо стабилне, поуздане и зелене изворе енергије који ће подржати све бржи раст е-мобилности“, поручио је Станић. Он је подсетио да ЕПС интензивно ради на повећању удела обновљивих извора енергије – улагањем у ветроелектране, соларне капацитете и модернизацију хидроелектрана – као и на смањењу зависности од фосилних горива. Ови пројекти, како је нагласио, биће темељ стабилности, флексибилности и безбедности електроенергетског система у годинима које долазе.
Мила Цицовић, представница компаније Inmold, представила је активности и постигнућа компаније и истакла дугогодишњу сарадњу са Машинским факултетом Универзитета у Београду.
„Наше седиште је у Пожеги, а послујемо и у Прибоју, Аустрији и САД. Компанија запошљава преко 500 радника и нуди решења из области аутоматизације, производње робота, машинске обраде, ласерског наваривања и других високотехнолошких процеса“, истакла је Цицовић. Како је навела, компанија активно учествује у програму дуалног образовања, омогућавајући студентима Машинског факултета да стекну практично искуство кроз праксу, а многи запослени у Inmoldu долазе управо са овог факултета. „Захвална сам декану Машинског факултета на позиву и радујем се будућим заједничким пројектима“, закључила је Цицовић.
Директор Немчке асоцијације за испитивање возила – DEKRA Велимир Јеремић истакао је да се свет мобилности налази у највећој технолошкој трансформацији од времена преласка са коњске запреге на мотор са унутрашњим сагоревањем.
Према његовим речима, ова промена захтева мултидисциплинарну сарадњу различитих струка и унапређење образовања како би се омогућила дигитализација и развој иновација у транспорту. „Нова мобилност не подразумева само ново возило или погонско гориво. Она значи иновације, едукацију и спремност за промене. Позивам све учеснике да заједно са државним институцијама, привредом и академским институцијама учествују у креирању регулативе и развоју безбедне и одрживе мобилности“, нагласио је Јеремић. Он је додао да DEKRA активно промовише концепт Vision Zero, са циљем нулте стопе смртности у саобраћају, и да сваке године спроводи иницијативе које доприносе глобалној безбедности и иновацијама у мобилности.
Директор јединице Електромоторни погони и управљање у компанији ABB Милан Јевремовић је нагласио да електромобилност данас има све значајнију улогу, не само у класичном друмском саобраћају, већ и у другим областима.
„Електромобилност се све више се разматра и у области железничког саобраћаја – данас је овде Bozankaya као пример, што је изузетно важно – али и речном и морском транспорту“, навео је Јевремовић. Према његовим речима, електромобилност продире и у нове индустријске сегменте, као што су грађевинске и транспортне машине, што захтева интензивнији технолошки развој. „АББ значајно улаже у истраживање и развој технологија које повезују електромобилност са обновљивим изворима енергије. Знатна средства издвајамо управо за развој нових решења, интеграцију електромобилности и нових енергетских система“, истакао је Јевремовић и учесницима пожелео успешну конференцију.
Ексклузивни спонзор Форума: Bozankaya – Иновације у електричном транспорту
На овогодишњем Е-мобилити форуму, ексклузивни спонзор компанија Bozankaya представила је своје најновије пројекте и иновације у области електричне мобилности. Директор компаније, Емрах Дал, истакао је значај компаније у развоју јавног градског превоза и дигитализацији транспорта.
Компанија је основана 1989. године у Немачкој као произвођач каросерија за аутомобиле и сарађивала је са компанијама као што су MAN, Mercedes и Siemens. Од 2010. године развија и производи електрична урбана возила, укључујући тролејбусе, електричне аутобусе, трамваје и метро возове. Поред тога, производи и хибридна батеријска возила која могу да пређу до 70 километара без пуњења, уз могућност пуњења у покрету. У R&D сектору компанија учествује у више Horizon Europe конзорцијума, укључујући HELIOS пројекат за развој високоперформантних литијумских батерија и пројекат за следећу генерацију модуларних солид-стате батеријских система, који су од кључног значаја за будућност е-мобилности. Као партнери учествују и на SAFELOOP пројекту Horizon Europe.
Говорећи о сарадњи са Србијом, Емрах Дал је нагласио да је пројекат београдских трамваја један од кључних за компанију – 12 од укупно 25 испоручених трамваја већ је у функцији, а преостали ће бити испоручени до краја фебруара. Он се осврнуо и на будућу сарадњу са Машинским фаултетом у Београду која ће се реализовати кроз стручну обуку студената, али и кроз заједничке истраживачке пројекте. Дал је оценио да је стратешка сарадња са Машинским факултетом важна за унапређење иновација и развој нових технологија, као и за креирање стручног кадра који ће у будућности водити енергетску и технолошку транзицију у региону.
Признања за допринос развоју е-мобилности
У оквиру форума, уручене су захвалнице истакнутим партнерима и појединцима за њихов значајан допринос развоју е-мобилности у Србији. То је била прилика да препознају и нагласе њихови напори у промоцији иновација, образовања и одрживих технологија, као и подршка у изградњи модерног и ефикасног система електричног транспорта.
Захвалнице је уручио господин Иван Вуловић, председник Управног одбора Националне асоцијације аутономних и електричних возила (НААЕВ), а признања су додељена компанијама Делта моторс, Влатаком Институту, Електропривреди Србије, као и професорима др Ивану Благојевићу и др Милошу Бањцу са Машинског факултета у Београду и др Николи Рајаковићу са Електротехничког факултета у Београду.
Визија развоја е-мобилности у Србији
Радни део скупа отворио је панел „Србија: регионални центар за научно-технолошке иновације – Ниш као град паметне мобилности“. Панел је модерирао Драгољуб Јакшић из НААЕВ-а, а поред декана Машинског факултета проф. др Владимира Поповића у дискусији су учествовали и директор Агенције за просторно планирање и урбанизам Р.Србије Ђорђе Милић, председник Управног одбора НААЕВ-а Иван Вуловић, помоћник директор Научно-технолошког парка у Нишу, Иван Павловић и директор Сектора за инвестиције Развојне агенције Србије Владимир Томић.
Панел је отворен тезом да Србија треба да направи стратешки искорак ка позиционирању као регионални лидер у области напредних технологија, паметне мобилности и аутономних система. Као један од кључних корака предложено је оснивање националног 5Г центра за тестирање, истраживање и развој аутономних возила и дронова управо у Нишу – граду који, како је истакнуто, има снажну универзитетску и техничку традицију, изузетне саобраћајне предуслове, укључујући Коридор 10, као и јединствен геостратешки положај на раскрсници путева који воде ка Јадранском, Јонском, Егејском и Црном мору.
Панелисти су се сагласили да Ниш располаже свим предусловима да постане центар паметне мобилности у Србији. Међутим, нагласили су да је за реализацију те визије неопходна брза реакција државе, снажнија интероперабилност академске заједнице, јача партнерства са привредом и примена иновативних модела финансирања. Крајњи циљ је, како је закључено, стварање окружења које ће привући инвестиције, задржати талентоване младе људе и подстаћи раст високотехнолошких индустрија, доприносећи равномерном технолошком развоју целе Србије.
Аутономна вожња између технологије и одговорности
Другог дана форума посебну пажњу привукао је панел „Аутономни системи – возила, роботика и одговорност“, који је модерирао проф. др Иван Благојевић са Машинског факултета у Београду. У раду панела учествовали су Лука Танкосић, представник компаније Инмолд, Небојша Здравковић из компаније Делта Моторс и Лука Опачић из компаније Кеос, који су дискутовали о растућој улози аутоматизације и роботизације у индустрији, као и о реалним дометима и изазовима аутономне вожње.
Иако технологија напредује великом брзином, истакнуто је да њена пуна примена у свакодневном животу и даље зависи од решавања бројних техничких, правних и инфраструктурних ограничења. Како је истакнуто, роботизоване производне линије већ омогућавају континуиран рад, високу прецизност и значајно побољшање безбедности запослених. Аутоматизација, истакнуто је, превазилази оквир повећања профита и постаје кључни фактор унапређења радних услова и квалитета производње.
Када је реч о аутономној мобилности, учесници су указали да су тренутно доступни системи углавном на нивоу асистенције возачу, док су виши нивои аутономије технички достижни само у строго контролисаним условима и још увек без јасног регулаторног оквира. Недовољно развијена инфраструктура, као и непредвидиво понашање учесника у саобраћају, представљају кључне препреке широј примени ових технологија.
Панелисти су истакли да без прецизног правног уређења није могуће очекивати брз напредак ка потпуно аутономним системима. Као неопходни предуслови за даљи развој наведени су модернизација инфраструктуре, увођење напредних система комуникације између возила и саобраћајне мреже, као и боља едукација корисника који често нису свесни ограничења система за асистенцију у вожњи.
Као пратећи садржај овогодишњег Е-мобилити форума, на платоу испред Машинског факултет организована је и мини изложба електричних аутомобила најпознатијих брендова који производе електровозила, а у холу факултета посетиоци могу да виде електричну формулу студентског тима „Друмска стрела“, као и електричне тротинете компаније Дуалтрон.































