Будући бродограђевни инжењери, окупљени у тиму Confluence Belgrade, раде на развоју напредних, енергетски ефикасних и еколошких пловила. Тим је основан 2017. године у оквиру Катедре за бродоградњу Машинског факултета у Београду, а однедавно ови млади људи сарађују и са тимом Лаб24 у оквиру Завода за физику техничких факултета Универзитета у Београду.
Веома су поносни на своје прве пројекте – бродове „Саву“ и „Дунав“ на електрични погон. Ови пројекти донели су им бројна одличија на престижном међународном такмичењу студената бродоградње „Хидроконтест“. На овом такмичењу дебитовали су 2017. године и освојили 2. место у категорији бродова за превоз лаког терета и 3. место у категорији бродова за превоз тешког терета. Већ следеће, 2018. године, тим се окитио златним одличјем у категорији бродова за превоз тешког терета, док је у лакој категорији и трци издржљивости заузео четврто, односно шесто место.
С великим ентузијазмом и уз подршку професора Катедре за бродоградњу и управе Машинског факултета започели су нови изазов – пројекат Сава Еко. Реч је о катамарану на соларни погон чија је основна намена прикупљање смећа и другог отпада на рекама и другим воденим површинама и њиховом приобаљу.
Пројектовање брода је завршено, а чланови тима тренутно раде на изради прототипа катамарана. Основа пловила је труп брода „Сава1“, који се веома добро показао на такмичењу Хидроконтест 2018.
– „Сава Еко“у основи има два таква трупа повезана укрућењима тако да чине једно пловило – катамаран. Труп брода смо завршили, а сада следи фаза израде укрућења и повезивање та два трупа. План је да се пловило заврши до лета и порине на Сави, а крајњи циљ је комерцијализација пројекта” – каже чланица тима Инес Ивковић.
Брод ће имати уграђену камеру, а пловилом ће путем видео линка управљати оператер са обале. Катамаран димензија 2.54 x 1.48м, погониће електро мотор који ће се снабдевати електричном енергијом путем соларног палена. Поред тога, брод ће имати и батерију која ће служити као складиште и резерва енергије када нема Сунца.
Пројекат “Сава Еко” је добра прилика за будуће бродограђевне инжењере да стекну искуство у пројектовању и изради бродова с погоном на соларни погон, али је то и финансијски веома захтеван задатак.
– Осим тога, пројектовање једног оваквог брода захтева и шире знање из електронике, области која се не обрађује на основним академским студијама машинства, нити на мастер студијама бродоградње. Управо из тог разлога смо се повезали са тимом Лаб24 у којем раде и студенти Електротехничког факултета у Београду. Они нам доста помажу да се боље упутимо у везу соларни панел – мотор”, наводи Инес.
У будућности тим планира израду великог пловила димензија 6 x 2.5м и који би био директно управљан од стране пилота. Такав подухват свакако доноси веће пројектантске изазове, као и финансијске, али ови млади инжењери су спремни да заједно са својим професорима остваре и тај циљ.
„Сава Еко“ није прво пловило на соларни погон које су пројектовали студенти Машинског факултета. Претходно су радили на пројекту развоја и израде соларног брода за престижно такмичење Solar & Energy Boat Challenge 2020. Због пандемије Ковид 19, али и због недостатка финансијских средстава, овај пројекат је тренутно стопиран.
Према пројекту, овај брод је дугачак око седам метара, а његов труп оптимизован за употребу хидрокрила чија је основна функција да смање отпор при великим брзинама издизањем трупа брода изнад ове. На проширеној палуби налазили би се соларни панели за напајање погона, а бродом би управљала посада.
Ови млади талентовани људи изразили су наду да ће се ситауција око Ковид 19 нормализовати и да ће имати подршку потенцијалних спонзора да наставе рад и припреме за наредне такмичарске сезоне.