Њихове летелице освајале су неба Грчке, Шпаније, Немачке и других европских земаља. Иза себе имају 11 успешних пројеката, бројна одличија и признања са међународних такмичења и изложби иновација, али и на стотине сати посвећеног рада на решавању различитих изазова. Реч је о “Беоавии” – тиму талентованих и амбициозних студената, који пројектују и израђују беспилотне летелице и ракете и једини су представници Универзитета у Београду и Републике Србије на међународним такмичењима из области ваздухопловства.
Чланови тима тренутно вредно раде на новим пројектима које ће овог лета представити на престижним европским такмичењима – “Air Cargo Challenge 2024”, од 9. до 13. јула у Ахену и “Airbus Sloshing Rocket Workshop 2024”, од 9. до 15. августа у Лисабону. О каквим пројектима је реч и какви их изазови очекују, разговарали смо са Ивоном Јовановић, кородинатором тима за маркетинг и спонзорства.
“Радимо на два веома захтевна пројекта, који су у активној фази развоја. Први пројекат је беспилотна летелица намењена транспорту великог терета, коју ћемо представити на такмичењу у Анхену. Други пројекат је јубиларна, пета ракета – једрилица “Аурора 5”, погоњена водом и ваздухом под притиском, а наш задатак је да пронађемо најбоље решење које ће умањити утицај слошинга (бућкања) у резервоару са различитим течним супстанцама. С овим пројетком учествоваћемо на такмичењу у Лисабону”, каже наша млада саговорница.
Који су највећи изазови при пројектовању и изради беспилотних летелица?
ИЈ: Изазови су многобројни. Од самог дизајнирања и пројектовања летелица до њихове финалне израде постоји низ препрека које тим мора да савлада како би успешно реализовао пројекат. Примера ради, један од главних изазова на пројекту развоја теретне летелице јесте постизање оптималне комбинације великог терета, ефикасности и високе брзине саме летелице, уз истовремено осигуравање високог нивоа техничке прецизности и иновативности. Такође, потребно је развити стабилне и поуздане контролне системе који ће омогућити прецизно управљање летелицом. Уз то, изазови укључују и оптимизацију аеродинамичких карактеристика летелице ради постизања максималне ефикасности и перформанси, као и интеграцију различитих система и компоненти у складу са специфичним захтевима пројекта. Поред наведених техничких изазова, наш тим се суочава и са логистичким и организационим изазовима, као што су управљање ресурсима, временски рокови, координација тима и комуникација са екстерним партнерима и спонзорима.
На шта сте ставили акценат када је реч о новим пројектима?
ИЈ: За сезону 2024 поставили смо високе циљеве, јер тежимо да остваримо најбољи могући пласман на предстојећем такмичењу “Air Cargo Challenge 2024” које ће у јулу у Ахену окупити 40 тимова из разних делова света. Пројекат који развијамо за ово такмичење подразумева дизајн, документацију, изградњу и управљање радио-вођеном летелицом способном за пренос великог терета – у овом случају билијарских кугли – уз максималну ефикасност и брзину. Наш циљ је да кроз овај пројекат покажемо своје знање, стручност и иновативност и позиционирамо се што боље у односу на друге тимове.
Колико су овакви пројекти важни за студенте када је реч о њиховој будућој профсионалној каријери?
ИЈ: Бити део тима „Беоавиа“ значи бити део једне динамичне и инспиративне заједнице студената који су заљубљеници у ваздухопловство и иновације. Чланови тима имају прилику да стекну непроцењиво искуство у раду на реалним пројектима, примене своје теоријско знање у пракси, развијају тимски дух и лидерство, као и да се повежу са стручњацима и компанијама из различитих индустрија. С друге стране, пружа им се могућност да стекну вредно искуство рада са најновијом технологијом и алатима, као и да се упознају са трендовима и иновацијама у индустрији ваздухопловства. Све ово доприноси развоју њихове професионалне каријере и омогућава им да се истакну на тржишту рада као конкурентни и способни професионалци. Оно што је такође изузетно важно, студенти имају прилику да развију и широк спектар других вештина, које нису везане за струку, али су такође неопходне за будућу професионалну каријеру. Између осталог, чланови тима уче како да раде под притиском, управљају временом и буду флексибилни у решавању изазова.
Прошле сезоне сте имали малу такмичарску паузу, али тим је био активан на другим пољима. Били сте организатори Airbus Sloshing Rocket Workshopa 2023. Колико вам значи то искуство?
ИЈ: Искуство стечено приликом организације финала овог такмичења било је веома значајно за цео тим. Имали смо прилику да се сусретнемо са организацијом једног заиста великог и веома значајног догађаја, не само за наш тим, него и за цео Универзитет у Београду. Овом приликом желим да изразим велику захвалност нашем матичном Машинском факултету на подршци која је у великој мери допринео одличној организацији. Бити домаћин за четири тима из три различите државе, обезбедити им смештај, храну, услове за рад и свакодневно им бити на располагању није било лако, али је било веома инспиративно и занимљиво искуство за све чланове тима, тако да носимо заиста лепе успомене.
Удружење студента ваздухопловства „Беоавиа” је основано у новембру 2017. године на иницијативу академаца са Катедре за ваздухопловство Машинског факултета у Београду. Тим тренутно броји 75 чланова, а поред машинаца на пројектима раде и студенти шест других факултета Универзитета у Београду и Војне академије.
Иако млад тим, за кратко време на међународном плану остварили су завидне успехе и Србији донели бројна одличја и награде. О њиховом знању, стручности и посвећености најбоље говоре реализовани пројекти: три беспилотне транспортне летелице: „Рејвен ТЛ18”, „Рејвен 19” и „Феникс”; две летелице ВТОЛ конфигурације: „Оса” с којом су 2020. године освојили треће место на „New Flying Competition” и летелица „Кос”; ракете: „Аурора 1”, која је освојила четврто место у генералном пласману на „Airbus Sloshing Rocket Workshop” 2019. године, „Аурора 2”, која је на истом надметању 2021. године заузела треће место, „Аурора 3” с којом су на истом такмичењу 2022. године освојили прво место.
Чланови “БеоАвие” су посебно поносни на летелицу са промењивом конфигурацијом „ModularX” која је прошле године награђена златним медаљама на изложби иновација и нових технологија “Ново време” у Севастопољу, изложби ARCA 2023 у Загребу, као и на Шестом купу нација младих иноватора који је одржан у оквиру 37. Међународне изложбе проналазака „Проналазаштво Београд 2023”. Летелица има више различитих конфогурација: VTOL, V реп и Т реп конфигурација и њена мисија је била учење чланова разним процесима са којима се сусрећу током рада на пројектима.
(Извор: Машински факултет)