Студенти Катедре за ваздухопловство – Младе наде српске авиоиндустрије

Србија можда не може да прави велике путничке или борбене авионе, али може да производи летелице за специфичне намене, као што су:  беспилотне и ултра лаке летелице, бизнис џет авиони, школски борбени авиони, летелице за обуку и слично. У то су нас уверили и студенти друге године мастер студија на Катедри за ваздухопловство Машинског факултета у Београду, који су у четвртак, 2. фебруара, пред бројном публиком у Свечаној сали факултета, представили своје завршне пројекте из предмета “Пројектовање летелица”.

Будући ваздухопловни инжењери подељени у тимове су током зимског семестра пројектовали различите летелице, примењујући сва знања која су стекли током студија, почевши од тактичко-техничких захтева, преко аеродинамичких и структурних прорачуна, одабира погонске групе,  па све до процене трошкова пројекта и цене летелица. На традиционалној Јавној одбрани пројектних задатака из предмета “Пројектовање летелица”, своје пројекте су представили представницима компанија и институција из ваздухопловне индустрије.

Бројне госте подравила је др Јелена Сворцан, ванредни професор на Катедри за ваздухопловство која је ове године, заједно с асистентом Милошем Петрашиновићем, изводила наставу на предмету, чији је носилац проф. др Александар Грбовић, актуелни продекан за финансије Машинског факултета.

“Студенти су оно најбоље што има Машински факултет и зато је овај скуп прилика да поздравимо још једну успешну генерацију студената ваздухопловства која завршава студије и започиње нову животну етапу на стручном и професионалном плану. С друге стране, ово окупљање је и добра прилика за размену знања и искуства са представницима струке, што ће студентима свакако бити од велике користи у будућем раду”, истакла је др Сворцан.

Асистент Милош Петрашиновић је појединачно представио тимове и њихове пројекте, а студенти су имали 15 минута да увере публику да су њихови пројекти конкурентни и вредни улагања.

“Kingfisher” је назив бизнис џет летелице коју су пројектовали Урош Кошчица и Невена Весковић, чланови тима “СДП -Само да полети”.

Њихов задатак је био да пројектују летелицу намењену пословним људима, која би се користила на средњим релацијама, у уобичајеним бизнис зонама Мадрид-Москва, Хонгконг-Токио, Лос Анђелес-Њујорк и слично.  Пројектован као брзо и лако превозно средство, с долетом од 4000 километара, могао  би да превезе шест путника и два члана посаде.

Група студената окупљена у тиму “Астра Београд”, међу којима су Ксун Феј, Никола Стојиљковић и Александар Вујовић пројектовали су ултра лаку летелицу “Astra P1”.

То је група ваздухоплова које карактеришу мала маса и дужинске мере, мала инсталисана снага, мале брзине лета, једноставна техничка решења, мала цена, једноставно руковање и шира доступност већем броју људи. Ове летелице имају широку примену у великом броју делатности, између осталог: у авиоспорту, за обуку и тренинг пилота, аероснимање и надгледање терена, разне услуге у пољопривреди и шумарству и друго.

Пажњу публике привукао је и пројекат “Зефир”. Реч је о бизнис џет летелици коју су пројектовали Исидора Станковић, Наташа Вујић и Аљоша Љубоја окупљени у тиму “Еол Џет”, чији је крајњи циљ спонзорство шампионата Формуле 1 и превоз возача на трке.  

Авион је пројектован за превоз  8 путника и има могућност одабира једне од три различите путничке кабине: racing experience, biznis i relax and comfort, тако да путници током лета могу да уживају уз тркачки симулатор, неометано воде пословне састанке или могу да се одморе у пријатном амбијенту.

Марија Станковић и Срђан Вослар, чланови тима “СИВ Пројектни биро” представили су пројекат лаког школског авиона. Њихово решење подразумева композитну структуру, повећану видљивост и унапређене перформансе у односу на тренутно доступна решења.

„Астрал“ је назив беспилотне VTOL летелице, коју су пројектовали Божидар Симовић, Милан Ракић и Алекса Маљевић. Летелица ове конфигурације може да полеће и слеће вертикално, а има способност хоризонталног лета. Долет летелице је 40 км и може да понесе терет до 5 кг. Такође, има могућност ношења модуларних оптичких система, односно снимања у различитим таласним спектрима и намењена је надгледању шумских површина или за доставу неопходних лекова људима који живе на неприступачним теренима.

Велико интересовање привукао је и пројекат школског борбеног авиона SP22-Strela, чији су аутори Стефан Арсенијевић и Павле Егић, чланови тима ArsEG – Aviation, а који је замишљен да буде робустан и да носи наоружање.

Представници ваздухопловне индустрије имали су само речи хвале за пројекте младих колега, њихово знање и стручност, али су им упутили и важне савете на које би требало да обрате пажњу када је реч о пројектовању и конструсању летелица за специфичне намене.

После радног дела скупа, студентски тим „Беоавиа“ који се бави конструисањем и израдом беспилотних летелица, представио је своје досадашње пројекте с којима су остварили бројне успехе на међународним студентским такмичењима и Србији донели бројна одличја и награде.

Прошлогодишњу сезону крунисали су шампионском титулом на такмичењу „Airbus Sloshing Rocket Workshop 2022“ у Шпанији. Њихова ракета Аурора 3, погоњена на воду и ваздух под притиском, успешно је обавила све задатке и тиму обезбедила прво место у генералном пласману, у конкуренцији 42 тима из целог света. Поред тога, освојили су и четврто  место на „New Flying Competition 2022“ у Хамбургу, где су крајем септембра представили своју VTOL летелицу Кос, а доста успешно су наступили и на „Air Cargo Challenge 2022“ у Минхену, где су учествовали с пројектом беспилотне транспортне летелице Феникс.

„Ове године нас очекује организација такмичења „Airbus Sloshing Rocket Workshop 2023“, које ће бити одржано од 6. до 12. августа 2023. на Машинском факултету у Београду. Поред тога, фокусирани смо на унапређење досадашњих пројекта и израду ракета и беспилотних летелица за предстојећа такмичења. Један од захтевних пројеката је конструкција и израда октокоптера, летелице која ће бити опремљена са осам елиса, одосно осам мотора. На иницијативу чланова тима организоваћемо и обуку пилотирања беспилотним летелицама, чије ћемо моделе, такође, самостало израдити“, навела је, између осталог, Анђела Вулетић, вођа тима.

Јавној одбрани пројектних задатака студената Катедре за ваздухопловство, присуствовали су представници Министарства просвете Републике Србије, Фонда за иновациону далатност, Војнотехничког института, Техничког опитног центра, Института за нуклеарне науке Винча, Института за хемију, технологију и металургију (ИХТМ),  Vlatacom institutа , Саобраћајног факултета, Ваздухопловне академије, Привредне коморе Србије, Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, Националног кластера беспилотних летелица, као и представници компанија PR-DC, EdePro, SR Technics, Bosch, groWing.aero, Југоимпорт СДПР, Утва Авио, Wing, Конелек, Орао из Бјељине, Ер Србија, ЈАТ Техника, Prince Aviation, NOAH Aerosystems, Ер Пинк и многи други.

(Извор: Машински факултет)

 

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.