Научно-истраживачки пројект NOVIMAR (NOVel Iwt and MARitime transport concepts) проучава могућности за успостављање новог концепта речног, морско-речног и приобалног транспорта бродовима који плове у конвоју (vessel train) при чему само водећи брод (lead vessel) има посаду, док је посада бродова-пратилаца (follower vessels) значајно редукована или је уопште нема. То значи да бродови имају одређен степен аутономије, односно, њима се даљински управља са водећег брода.
Пројекaт NOVIMAR се финансира из средстава Европске уније у оквиру програма подршке истраживању и иновацији Horizon 2020, а Машински факултет Универзитета у Београду једина је научно-истраживачка институција из Србије заступљена у пројекту, изјавио је проф. др Игор Бачкалов са Катедре за бродоградњу, који је и координатор пројекта испред МФ.
Међународни конзорцијум ангажован у пројекту чине 22 партнера из Холандије, Немачке, Француске, Белгије, Норвешке, Шведске, Аустрије, Мађарске и Србије, а водећи партнер је холандски Netherlands Maritime Technology Foundation (maritimetechnology.nl). Према речима проф. Бачкалова, Катедра за бродоградњу Машинског факултета учествује у истраживачким задацима пројектовања и процене сигурности бродова који треба да плове у конвоју даљински управљаних бродова. Пројект је званично почео 1. јуна 2017. и траје четири године.
Међу бродовима у конвоју веза није физичка, већ дигитална. Смањењем трошкова посаде и интеграцијом речног транспорта са морским, конвој даљински управљаних бродова принципијелно пружа значајне могућности за повећање ефикасности водног транспорта. С друге стране, овакав концепт представља велики изазов сигурности пловидбе која подједнако зависи како од техничких, пројектантских мера тако и од вештине и искуства заповедника и посаде.
(Извор: „INGENIOSUS“ – лист Машинског факултета)