Студенти Машинског факултета Универзитета у Београду учествовали су на студентској летњој школи “The Advanced Manufacturing Summer School 2025 – Solving Real-World Industrial Challenges”, која је одржана у периоду од 30. јуна до 11. јула 2025. године у Иновационом центру компаније Грундфос у Бјерингброу, у Данској.
Летња школа је организована кроз сарадњу Aarhus универзитета, Politecnico di Milano, Универзитета у Београду, као и мреже Circle U, програма Erasmus+ и компаније Грундфос.
У програму је учествовало укупно 28 студената са три универзитета, међу којима и петоро студената са Универзитета у Београду. Са Катедре за производно машинство Машинског факултета учествовали су Александар Лазић, Вања Милутиновић, Урош Четник и Никола Аксентијевић, а са Катедре за сигнале и системе Електротехничког факултета, Исидора Петровић.
Студенти су радили под менторством ванр. проф. др Милоша Пјевића са Катедре за производно машинство, а имали су подршку и професора Charlesa Møllera и Petera Gorm Larsena са Aarhus универзитета, као и колега из компаније Грундфос: Dagny Primdahl, Morten Houlind Simonsen, Đorđe Adnađević, Kasper Madsen, Frederik Schroll Bjerregaard и Torben Buch Rasmussen.
У оквиру летње школе, студенти су радили на решавању индустријских проблема из праксе, организованих у пет мултикултуралних тимова. Свакој групи је додељен конкретан изазов, а рад је био заснован на примени Double Diamond методологије, која подстиче детаљно истраживање проблема, генерисање идеја и развој креативних и применљивих решења.
Теме које су додељене тимовима су обухватале: примену вештачке интелигенције у производњи, смањење потрошње воде у процесу прања делова, демонтажу компоненти ради поновне производње, одрживо управљање отпадом од нерђајућег челика, као и уклањање праха и руковања деловима израђеним методом Metal Binder Jetting.
Током програма, студенти су редовно обилазили конкретна радна места у компанији Грундфос, разговарали са запосленима који су директно укључени у одговарајуће производне процесе, те добијали драгоцене увиде који су помогли у разумевању реалног контекста и унапређивању предложених решења.
На завршетку програма, сваки од тимова представио је свој предлог решења за дати проблем, ослањајући се на резултате истраживања, увиде добијене током разговора са стручњацима из компаније, као и на креативне технике развоја идеја.
Презентације су обухватале и техничке и економске аспекте предложених решења, а посебна пажња посвећена је одрживости и могућности примене у реалном производном окружењу. Тимови су своје радове представили пред комисијом састављеном од универзитетских професора и представника компаније, чиме је програм добио јасну завршницу и практичан карактер.
Поред интензивног стручног ангажовања и стицања нових знања, учесници летње школе имали су јединствену прилику да уживају у богатом мултикултуралном окружењу. Студенти из различитих земаља размењивали су искуства, идеје и културне обичаје, чиме је подстакнута интернацинална сарадња и разумевање.
Свакодневне друштвене активности, од заједничких вечера, тематских културолошких вечера, квизова, спортских активности, до обилазака знаменитости и излета у природу, омогућиле су учесницима да се боље упознају, повежу и створе пријатељства која превазилате границе једне образовне установе. Овај баланс између академског рада и забавних садржаја показао се као изузетно значајан, јер доприноси не само професионалном, већ и личном развоју свих учесника.