Будућност е-мобилности захтева иновације и стално прилагођавање новим трендовима. Развој нових технологија, укључујући електричне и хибридне системе, као и водоничне горивне ћелије, представља кључни аспект будућности е-мобилности. Ове технологије ће бити неопходне за постизање циљева у области одрживог транспорта, посебно у градским срединама. У том смислу, сарадња између академске заједнице, индустрије и других институција у развоју нових решења и технологија, јесте кључна за напредак Србије у области електричне и аутономне мобилности, истакнуто је првог дана Седмог E-Mобилити форума, који се одржава на Машинском факултету у Београду.
E-Мобилити форум је годишњи догађај који се фокусира на изазове и иновативна технолошка решења из области аутомотива и урбане мобилности. Скуп организују Национална асоцијација аутономних и електричних возила (НААЕВ) и Машински факултет у Београду, у сарадњи с Електротехничким и Саобраћајним факултетом Универзитета у Београду, а под покровитељством Министарства науке, технолошког развоја иновација и Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Републике Србије.
Више од двадесет референтних стручњака из Србије, Европе, Америке и Азије, дискутује на актуелне теме из области „Будућа мобилност и енергија“, „Мобилност и паметна инфраструктура“ и „Јавни урбани простор“. Посебан део другог дана форума посвећен је студентском такмичењу „Student Innovative Mobility Challenge“, када ће бити проглашени победнички тимови са најиновативнијим решењима у области урбане мобилности.
У име организатора, учеснике и угледне званице, поздравио је господин Иван Вуловић, председник Управног одбора Националне асоцијације аутономних и електричних возила, водеће организације у Србији у области иновација у сегменту е-мобилности, која интегрише 11 највећих техничких факултета у Србији и 14 високо технолошких компанија.
Вуловић је изразио захвалност свим учесницима и спонзорима форума, наглашавајући значај њиховог доприноса у развоју пројеката и иницијатива у области е-мобилности и одрживог развоја и том приликом уручио захвалнице компанијама Бросе, Дуалтрон и Београд на води, као и проф. др Милану Калајџићу са Катедре за бродоградњу Машинског факултета у Београду.
Декан Машинског факултета, проф. др Владимир Поповић је у поздравној речи истакао да је форум ове године проширен тематски и да осим електричних возила укључује и нове области као што су паметни градови и друга транспортна средства.
„Овкав приступ и усмеравање ка другим актуелним темама у области мобилности, биће настављено и на свим будућим форумима“, истакао је декан Машинског факултета. проф. Поповић и изразио захвалност спонзорима којих је, како је навео, ове године било више него икад. „То указује на растући интерес за форум и подршку иницијативама у области електричне и аутономне мобилности“, поручио је, између осталог, проф. Поповић.
Учеснике је поздравио и Александар Ћосић, комерцијални директор компаније АББ Србија, који је изразио велико задовољство што је та компанија главни спонзор форума.
„Компанија АББ је у врху технолошког развоја и природно је да буде подршка овом форуму и активни учесник у дискусијама о новим напредним технологијама“, рекао је он, напомињући да je та компанија ове године прославила 130 година технолошког развоја, 100 година од првог патента и 50 година од првог електрик робота.
Александар Андрић, ПР менаџер компаније Тојота истакао је да та компанија иноватор у ауто индустрији и да активно ради на развоју нових технологија, а да је њена филозофија да свет учини бољим.
„Компанија се не фокусира само на продају аутомобила, делова и услуга, него првенствено на развој возила која су добра за друштво и животну средину. Тојота настоји да развије аутомобиле који пружају ону врсту безбедности и сигурности које су у савременом свету свеопштих промена нужне. Водоник је важан део стратегије Тојоте, јер представља одрживу алтернативу у будућности“, рекао је Андрић и истакао важност мулти-таск стратегије, која која подразумева паралелно развијање различитих технологија и приступа у области електрификације и одрживог транспорта. Ова стратегија подразумева развој различитих видова погонских система, укључујући хибридне и водоничне, како би се задовољиле потребе тржишта и смањио утицај на животну средину.
Директор компаније Делта Аутомото Зоран Михајловић изразио је велико задовољство што је поново на Машинском факултету, где је пре 20 година дипломирао на тему водоника као погонског горива.
Осврнувши се на богату историју компаније у промоцији одрживог пословања и иновација у ауто индустрији, он је навео да компанија активно ради на развоју возила са погоном на водоник. Михајловић је изразио оптимизам у погледу будућности мобилности и иновација у индустрији, наглашавајући да ће Делта Аутомото наставити да буде активан учесник у овим променама.
Учеснике форума поздравио је и директор инфраструктуре и пејзажа компаније Београд на води Радован Радовић, који је изразио захвалност на прилици да учествује на форуму и похвалио енергију и ентузијазам организатора.
Говорећи о развоју инфраструктуре и јавних простора у пројекту „Београд на води“, Радовић је рекао да компанија активно ради на пројектима који укључују развој аутономних возила и пловила, као и на развоју зелене инфраструктуре. Он је истакао важност развоја јавног воденог транспорта у Београду, наглашавајући да град нема развијену инфраструктуру за ову врсту превоза. „У последњих неколико година било је више иницијатива, али пројекат „Београд на води“ представља значајан корак напред у том правцу“, рекао је он и указао на важност развоја инфраструктуре која ће подржати овај вид превоза.
Генерални директор ЕПС-а Душан Живковић истакао је да Електропривреда Србије прославља 130 година постојања, што указује на дугу традицију и значај компаније у енергетском сектору.
„Оно што Електропривреда Србије препознаје као период испред нас, свакако су велике промене које се очекују када је у питању зелена транзиција. Енергетска сигурност је потпуно нови наратив који се десио после енергетске кризе и у том контексту ЕПС види своју будућност као профитабилну компанију која жели да се прилагоди променама у енергетском сектору“, истакао је Живковић и указао на потребу за усвајањем нових технологија, укључујући вештачку интелигенцију и дигитализацију, као кључне аспекте у развоју компаније. Он је изразио уверење да ће ЕПС успети да оствари своје циљеве у контексту зелене транзиције и да ће наставити да буде важан играч у енергетском сектору Србије.
Радни део скупа отворио је панел „Будућност мобилности и енергије“, с акцентом на развоју нових технологија и решења у области транспорта. Панел је модерирао професор др Иван Благојевић, а учествовали су представници компанија Тојота, Делта Аутомото и АББ, као и представници НААЕВ и Машинског факултета, Далибор Игњатовић и проф. др Милан Калајџић, који су представили пилот пројекат Центра паметне мобилности „Електрична и Аутономна пловна решења – RIVER TAXI & URBAN FERRY“. Овај пројекат је део ширег плана за развој јавног превоза у Београду, који укључује и електрична и аутономна пловила, те представља значајан корак ка унапређењу инфраструктуре и услуга у граду.
Панелисти су нагласили важност развоја енергетски ефикасних и одрживих решења у транспорту, укључујући хибридне и водоничне технологије, као и потребу за развојем инфраструктуре за подршку овим технологијама. Разматрани су и изазови у развоју инфраструктуре за електричне аутомобиле, укључујући потребу за већим бројем пуњача и развојем паметне инфраструктуре.
Истакнуто је да ће развој нових технологија бити кључан за унапређење јавног превоза и укупне мобилности у градовима. Панелисти су се сагласили да је важно интегрисати различите системе у један одрживи транспортни модел. С тим у вези, указано је потребу за развојем паметне инфраструктуре која подржава електричну и аутономну мобилност. У том процесу неопходна је сарадња између академске заједнице, индустрије и владе у развоју нових решења и технологија. Панелисти су указали на потребу за заједничким радом на пројектима који ће допринети унапређењу мобилности.
Као пратећи садржај овогодишњег Е-мобилити форума, на платоу испред Машинског факултет организована је и мини изложба електричних аутомобила најпознатијих брендова који производе електровозила, а у холу факултета посетиоци могу да виде електричну формулу студентског тима „Друмска стрела“, пројекте беспилотних летелица и ракета студентског тима „Беоавиа“, као и компоненте за електрична и хибридна возила компанија Бросе, АББ и електричне тротинете компаније Дуалтрон.
(Извор: Машински факултет)