Друмска стрела – Амбициозно у сезону 2025

Формула студент тим „Друмска стрела“ обележава 15 година постојања, а у своју јубиларну сезону улази са новим електричним возилом и амбициозним плановима чији је основни циљ пласман у топ 10 тимова на предстојећим Формула студент такмичењима, као и пласман међу 50 најбољих екипа у целом свету. Своје идеје представили су на састанку са руководством Машинског факулета у Београду и представницима компанија – спонзора тима које годинама уназад подржавају ове младе талентоване студенте окупљене око пројекта развоја и израде тркачког возила по узору на Формулу 1.

„Друмска стрела“ је прешла дуг пут од 2010. године, када је група од десетак студената Машинског факултета у Београду храбро кренула у изазов Формула студент. Током протеклих 15 година тим се развијао и растао, имао успоне и падове, а данас броји 100 чланова – академаца са Машинског и других факултета Универзитета у Београду. Иза себе имају десет израђених возила, међу којима је и прва електрична формула у Србији, више од 25 такичења и више од 1000 пројектованих и произведених компонената. Тренутно завршавају своје друго електрично возило и од пријатеља тима очекују савете и подршку у остварењу циља да буду најбољи.

Учеснике састанка, међу којима су били представници компанија Mercedes Benz – Emil Frey, Rivian, Brose, Bosch, Synchrotek, ABB i Meter&Control поздравио је декан Машинског факултета проф. др Владимир Поповић, иначе, први ментор „Друмске стреле“.

„Хвала што подржавате пројекат „Друмска стрела“, наше студенте и Машински факултет. Ваша подршка нам је веома важна, јер без ње тешко да бисмо могли даље да развијамо овако сложен пројекат, који је већ прерастао оквире факултета и досадашњи начин организације“, рекао је проф. Поповић. Како је истакао, Форумла студент је веома важан пројекат, не само за Машински факултет, него и за све друге факултете који учествују том пројекту, јер на најбољи начин промовише њихов образовни и истраживачки рад. „Руководство Машинског факултета ће апсолутно наставити да подржава овај пројекат и у наредном периоду“, поручио је проф. Поповић.

Планове и циљеве тима за јубиларну, петнаесту сезону, представио је Богдан Чарапић, председник Удружења „Студентска техничка такмичења – СТТ“ и координатор Студентског центра изврности Машинског факултета.

„Сезона 2025 на неки начин представља круну 15 година постојања тима и заиста желимо да урадимо нешто другачије и сезону крунишемо набољим резултатима до сада. Еваулацијом досадашњег рада тима успели смо да дефинишемо стратешке циљеве и план рада у наредном периоду, с фокусом на маркетиншку и медијску промоцију пројекта“,  рекао је Чарапић и представио пет основних циљева „Друмске стреле“ за сезону 2025.

Први и основни циљ је је израда функционалног електричног тркачког возила које ће се користити као основа за будуће сезоне и надоградњу сваког наредног електричног возила. Један од циљева је и представљање другог по реду израђеног електричног возила – RAE25, које је предвиђено за крај ове године. Промоција тима је подразумевани део пројекта Формула студент и зато се међу високо постављеним циљевима налази и дефинисање маркетинше стратегије. Учешће на Формула студент такмичењима је четврти постављени циљ, а  Друмска стрела планира да у сезони 2025 учествује на три такмичења.

„Иако смо се ове године квалификовали на 10 такмичења, што је велики успех Друмске стреле и говори о знању које поседују чланови тима,  одлучили смо да у наредној сезони учествујемо на три такмичења. То је лимит који нам омогућава да достигнемо наш пети циљ, а то је пласман међу 10 најбољих екипа у региону и улазак у категорију топ 50 тимова на светској ранг листи“, истакао је председник СТТ удружења.

Међу наведеним циљевима пажњу је  привукла је маркетинкша стратегија која, поред представљања новог возила предвиђа још шест значајних догађаја: квалифкације тима и одабир такмичења за сезону 2025, тестирање возила и организовање манифестације „Дан на стази“, учествовање на Сајму аутомобила, учешће на такмичењима Формула студент, организацију „Београдског ревијалног окупљања тимова“ и укључивање тима у промотивне активности  партнера.

„Дан на стази“ је замишљен као догађај који би се одржавао током целе године и на којем би било демонстрирано како возило функционише у реалним условима на тркачој стази. Када је реч о „Београдском ревијалном окуљању тимова“ идеја је да се на овој манифестацији окупе сви тимови са простора бише Југославије. С тим у вези, тим је поставио и задатак да се у наредном периоду рестаурирају три до четири возила из ранијих сезона.

„Уверени смо да је ово најбољи начин да јавности и потенцијалним партнерима прикажемо шта све Друмска стрела ради и како идеја о тркачком возилу постаје реалност“, рекао је Чарапић. Како је навео, возни парк Друмске стреле није мали. Имају укупно 10 изграђених возила, а до краја године представиће и једанаесто возило.  У плану је рестаурација првог тркачког возила из 2012. године, а затим и формуле  из 2015. године са којом су постигли најбољи резултат у историји тима – 9. место у генералном пласману, као и возило  из 2018. године које је изузетно важно за тим, јер је израђено у околностима када је тадашњи ментор тима проф. др Александар Вег трагично изгубио живот. Такође је планирана рестаурација возила из 2021. године.

„Укључивање свих партнера у дискусију о овој стратегији је веома важно за тим, јер желимо да пројекат Формула студент, који је одавно преазишао студентске оквире, подигнемо на вишу лествицу, а то изискује потребу за конкретним саветима, смерницама, бољом организацијом и већом активношћу, што ће природно довести и до бољих резултата“, поручио је председник СТТ удружења.

Бошко Бајић, вођа тима „Друмска стрела“ упознао је партнере са актуелним конкурсом за пријем нових чланова тима, као и новим приступом који подразумева директан контакт са студентима кроз презентације и предавања. „На тај начин желимо да привучемо већи број студената, не само да бисмо одабрали најбоље, него и због тога  да млади стекну увид у то шта је пројекат Формула студент, због чега је добро да учествују у њему и на који начин могу да се укључе и избалансирају рад у тиму са својим факултетским и приватним обавезама“, рекао је Бајић,  а затим се осврнуо и на актуелни пројекат другог електричног возила.

„Израда возила је при крају. То није лак период, очекују нас тестирања, када се често појављују оне прве бољке сваког прототип возила које ћемо морати да решимо. Биће доста вожње на стази да бисмо видели какве су перформансе возила и где можемо да направимо одређена побољшања. Мотори су тестирани и упарени са батеријом. Успели смо да решимо проблем са батеријом који смо имали на претходном возилу, али треба још мало дорадити електронику. Суштински сви делови су завршени, имамо све потребне компоненте, урадили смо сва потребна тестирања и зато најављујемо представљање возила за крај године“, закључио је вођа тима „Друмска стрела“.

Тим се ове сезоне определио за возило са погоном на задњим точковима, електромоторе и планетарне преноснике, који су заједно са батеријским пакетом, постављени иза возача, док главни структурални елемент представља знатно унапређена монокок шасија. Такође, побољшања на системима ослањања и управљања возила, као и нови аеродинамички елементи, омогућавају директније и прецизније управљање возилом, као и бољу стабилност у кривинама. Овакав концепт представља логичан корак у погледу еволуције возила и испуњава свој главни циљ, односно, поставља темељ и јасан пут развоја за будуће пројекте.

(Извор: Машински факултет)

Bookmark the permalink.

Comments are closed.