Примена електричних возила у јавном превозу нуди бројне предности које могу трансформисати урбане средине и унапредити квалитет живота грађана. Еколошки, економски и технолошки аспект ових возила, чини их привлачним избором за будућност транспорта, посебно у великим градовима, истакнуто је, између осталог, на стручном форуму “Електробус” који је одржан на Машинском факултету у Београду.
У оквиру форума, представљен је и електрични миди аутобус мађарске компаније ИКАРУС, који ће наредних дана бити на проби у Градском саобраћајном предузећу Београд, на две најоптерећеније линије.
Скупу на Машинском факултету присуствовали су представници Агенције за енергетику Србије (АЕРС), Привредне коморе Србије (ПКС), Машинског факултета Универзитета у Београду, удружења ауто превозника и саобрачајних предузећа, као и представници мађарског Икаруса и амбасадор Републике Мађарске у Србији, Његова Екселенција Јожеф Мађар.
“Када је реч о е-мобилности и производњи електричних аутомобила и аутобуса Мађарска је много постигла. Икарусови електрични аутобуси су у употреби широм Европе. Надам се да ће те вредности бити препознате и у Београду”, рекао је мађарски амбасадор поздрављајући учеснике форума.
Нагласивши да политички и економски односи Београда и Будимпеште никада нису били бољи, он је изразио уверење да постоји велики простор за унапређење те сарадње и у другим областима од заједничког интереса, посебно у домену научно-технолошког И привредног развоја, где је е-мобилност једна од тема.
У име домаћина, учеснике је поздравио и декан Машинског факултета, проф. др Владимир Поповић. “Стручни догађаји, као што је овај форум, на којем говоримо о е-мобилности и електрo возилима као производу будућности, имају посебну вредност за Машински факултет, који је по природи ствари и сам окренут тој будућности”, истакао је проф. Поповић.
Напомињући да Машински факултет сарађује са мађарским универзитетима, институтима и компанијама по много основа, он је изразио уверење да ће форум посвећен електромобилности отворити једна нова врата у будућој сарадњи две земље.
У радном делу скупа одржана је и панел дискусија на којој је указано на предности увођења електричних аутобуса у јавни превоз. Како је истакнуто, електрична електрична енергија све више замењује нафтне деривате као погонско гориво, не само за путничка возила, него и за аутобусе, али за велике градске средине, као што је Београд, много важније да се размишља у правцу увођења електричних аутобуса у јавни саобраћај.
“Европско тржиште електричних аутобуса у 2023. години порасло је за 53 одсто, а у свим већим градовима у Европи користе ту врсту возила, за разлику од Србије где се више возе аутобуси на дизел, рекао је др Станислав Глумац, некадашњи директор домаћег “Икарбуса” и један од оганизатора форума.
Како је навео, перспектива свих већих градова у нашој земљи је да погон градских аутобуса буде на електричну струју, можда на гас или у некој будућности на хидроген. Ти аутобуси, како је истакао, донели би бројне економске, али и еколошке предности Београду и већим градовима у Србији.
Сличног мишљења је и проф. др Иван Благојевић са Катедре за моторна возила Машинског факултета, који је био и модератор панела.
“Када се говори о е-мобилности, углавном се мисли на аутомобиле на струју. Међутим, то је погрешно, јер управо су електрични аутобуси носиоци превоза у великим градовима, који су загађени и нерационално троше класична горива”, нагласио је проф. Благојевић и као пример навео Кину, у којој се налази 99 одсто свих електро-бусева глобално. “То је визија будућности. Зато и ми у Србији морамо да мењамо схватање јавног превоза”, истакао је Благојевић.
Председник Савета Агенције за енергетику Србије Дејан Поповић је указао да је е-мобилност обавезна за даљи развој Србије, посебно за градове као што је Београд, јер ће смањити загађење, али је истовремено констатовао указао на важност развоја И изградње потребне инфраструктуре, посебно када је реч о електропуњачима.
“Развој инфраструктуре омогућиће развој е-мобилности, како у домену аутобуса, тако и у домену електромобила, а онда ће неки други закони дефинисати шта ће се и где возити. Надам се да ћемо кренути путем Норвешке, која иако највећи произвођача нафте у Европи већ има 70 одсто превоза на струју – рекао је Поповић.
Да је припремање инфраструктуре за електрична возила, можда важније од аутобуса, сматра и Роланд Фехер, генерални директор мађарске компаније Икарус, произвођача са традицијом дугом 70 година.
„Смео бих да предложим и Србији да пређе на коришћење електробусева, али је најважније да прилагоди инфраструктуру“, рекао је Фехер, напомињући да се Икарусови е-аутобуси већ користе у градовима у Немачкој, Пољској и Румунији.
Како је навео, аутобусе производе у сарадњи са Волвоом, ТФ-ом, Кнор-Бремзе али и кинеским CRRC i CATL. ”Напредак кинеске технологије на овом пољу не може да прати више ни један Волво или Сканија а камоли ми сами, али зато можемо да понудимо савремена возила која су тестирана и на врелинама Азербејџана и хладноћама северне Немачке и Мађарске”, рекао је господин Фехер.
Технички директор Икаруса Кристијан Шоморај представио је перформансе миди аутобуса који ће бити тестиран у Београду.
„Овај аутобус може да вози 250 километара са климом без пуњења, а 300 километара без употребе климе. Батерије радимо у сарадњи са кинеском фабриком акумулатора, гаранција им је осам година или 3.000 циклуса пуњења, а рок трајања и до 12 година“, прецизирао је Шоморај.
Када је реч о цени Икарусових електричних аутобуса, представници компаније су навели да је она конкурентна и да пролази на тендерима. Успех мидибуса од 8.5 метара, који је намењен градским срединама са уским улицама, охрабрило их да раде и возила од 12 метара, која се тренутно користе у Бриселу, а почели су да развијају и модел од 18 метара.
На крају форума за учеснике скупа организована је демо вожња миди бусом улицама Београда.
(Извор: Машински факулет)