Беоавиа победник „Airbus Sloshing Rocket Workshop 2022“

Студентски тим Беоавиа апсолутни је победник европског такмичења „Airbus Sloshing Rocket Workshop 2022“, које је одржано, од 17. до 23. јула, у шпанском граду Тераса. Њихова ракета “Аурора 3” успешно је обавила све задатке у најкраћем времену и тиму обезбедила прво место у генералном пласману и то у конкуренцији 42 тима из целог света.

У првој рунди такмичења, средином јуна, идејно решење “Ауроре 3” је оцењено као једно од три најбоља решења летелице са резервоаром којим се минимизира тзв. „ефекат бућкања“, односно „sloshing“. Одличне оцене одвеле су их директно у финале такмичења, где су им конкуренција били тимови “Ad Astra Forli” из Италије и  “Euroavia” из Загреба.

Чланови тима не крију задовољство постигнутим успехом.

‘’Ове године смо по први пут успели да заузмемо прво место на неком од такмичења, али нисам изненађен постигнутим успехом. Надали смо се да ће пројекат ‘’Аурора 3’’ бити високо позициониран, јер је координатор пројекта Петар Марчетић од почетка сезоне фокус ставио на производњу и тестирање система летелице. До почетка такмичења „Аурору“ смо израдили чак пет пута“, каже Давид Цветковић, студент Машинског факултета и вођа тима Беоавиа.

Подсећа да је тим и претходних година имао добра решења система, али да су други тимови у овом сегменту имали висе успеха. „Ове године смо на „Airbus Sloshing Rocket Workshop-u“ бриљирали у свим категоријама, али пред нама је још један велики изазов. Тренутно производимо летелицу КОС, коју ћемо летно тестирати у августу. То је уједно и наш финансијски најзахтевнији пројекат, а до сада смо испунили 68% планираног буџета. Овим путем бих позвао компаније и друге потенцијалне партнере да подрже наш рад, да бисмо и у наредном периоду наставили да нижемо успехе“, поручује Давид Цветковић.

На пројекту “Аурора 3” вредно су радили студенти са Машинског факултета и Војне академије.  „Аурора 3“ се састоји од тела ракете и крила која јој омогућавају велики долет уз минималну снагу пропулзије према техничким захтевима такмичења. Ракета је погоњена млазом воде и ваздуха под притиском, а задатак је да вертикално узлети, а затим пређе у беспогонски хоризонтални лет системом аутоматске регулације у целом процесу. Током лета ракета у свом телу носи течни терет, а задатак је да се минимализује утицај бућкања, што су ови млади талентовани људи постигли посебно осмишљеним техничким решењем.

„Беоавиа“ и раније учествовала на „Airbus Sloshing Rocket Workshop“-у, где су постигли значајне успехе. С пројектом „ Аурора 1“,  тим је 2019. године освојио прво место за идејно решење, док су у укупном пласману били четврти. Пројекат „Аурора 2“ је 2021. године такође освојио прво место за идејно решење, а у генералном пласману „Беоавиа“ је заузела треће место.

Поред “Ауроре 3”, чланови Беоавие су ове године изнедрили још два пројекта симболичних назива “Феникс” и “Кос”.

„Феникс“ је беспилотна теретна летелица с којом су се, такође, доста успешно представили на међународном такмичењу „AIR CARGO CHALLENGE почетком јула у Минхену. Летелица је 96% израђена од композитног материјала, због чега је маса летелице свега 3 килограма. Феникс је летелица на електрични погон, размаха крила од 2,5 метра и максималне масе у полетању 7 килограма, а њен основни задатак је био да пренесе кесе за трансфузију крви до неприступачних терена.

Прави изазов за тим биће такмичење „NEW FLYING COMPETITION 2022“ крајем септембра у  Хамбургу где ће представити нову VTOL летелицу „Кос“.  Реч је о енергетски ефикасној летелици која узлеће и слеће вертикално, попут хеликоптера, а лети хоризонтално као авион класичне конфигурације “Кос” је потпно композитна летелица на електрични погон за коју је пројектован посебан систем аутопилота што јој омогућава потпуно аутономан лет.

„Кос“ је друга по реду летелица VTOL конфигурације коју су развили ови талентовани студенти. Претходна VTOL летелица „Оса“ направљена је 2020. године, такође за такмичење „New Flying Competition“, када је Беоавиа освојила треће место и то у конкуренцији 50 тимова из целог света. Летелица КОС се тренутно налази у фази израде, а план је да први летови буду направљени поцетком августа.

„Беоавиа“ је основана пре пет година на иницијативу студената са Катедре за ваздухопловство Машинског факултета у Београду. Тим тренутно броји око 60 чланова, а поред студената Машинског факултета на пројектима раде и њихове колеге с Електротехничког, Технолошко-металуршког, Саобраћајног и Природно-математичког факултета, Факултета организационих наука, Факултета за физичку хемију и Војне академије.

Машински факултет пружа пуну подршку студентским пројектима који подстичу иновативност, креативност и предузетнички дух код младих и представљају добру прилику за надоградњу стеченог теоријског знања,  као и и несметан развој личних и професионалних вештина које су од стране послодаваца све траженије.

(Извор: Машински факулет)

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.