Од 2010. године, раме уз раме са колегама из целог света, на престижним међународним Формула студент такмичењима учествује и „Друмска стрела“, први и најуспешнији формула студент тим у Србији. Иза себе имају осам тркачких болида са СУС мотором и више од 20 такмичења на којима су остварили завидне резултате.
Формула студент је такмичење у осмишљавању, конструисању и изради тркачких болида. Конципирано је да подстиче иновативност и развијање практичних вештина студената и састоји се из два дела – статичких и динамичких дисциплина.
Статичке дисциплине обухватају презентацију возила, објашњење саме конструкције возила, образложење цене возила по појединим деловима и технологијама израде и пословни план. Један од најважнијих делова пројекта о којима тим мора посебно да води рачуна су и финансије где чланови показују маркетиншке и менаџерске способности. Динамичке дисциплине обухватају реалну вожњу у оквиру које се раде осмице, мере се убрзање и ефикасност возила, а обухвата и трку издржљивости.
Пандемија Covid 19 је одложила прошлогодишња такмичења, али то ове младе талентоване људе није обесхабрило да се посвете новим изазовима. Тренутно раде на изради два пројекта за сезону 2021. Реч је о првој електричној формули у историји тима и деветом по реду тркачком болиду са СУС мотором.
Да је реч о великом изазову говори и чињеница да “Друмска стрела” у овој сезони броји више од 100 студената са чак осам факултета Универзитета у Београду. Поред академаца Машинског факултета у пројектима учествују и њихове колеге са Технолошко-металуршког, Електротехничког, Економског, Архитектонског и Правног факултета, као и Факултета организационих наука и Војне академије.
„Почетком јануара тим је завршио пројектовање и дизајн свих подсистема. Применом најиновативнијих конструкторских и технолошких решења знатно су побољшане перформансе возила са СУС мотором“, каже Богдан Чарапић, вођа тима „Друмска стрела“.
Када је реч о шасији и ослањању, не само да је измењен кочни диск, него је промењена и кинематика педале кочнице, а скраћен је и ход педале гаса. На погону возила урађене су измене на издувном подсистему и систему за хлађење мотора.
„Тим за аеродинамику и дизајн тренутно ради на ручној обради медијапанских калупа за израду предњег и задњег крила Ц возила, као и на оптимизацији других, комплекснијих, делова аеропакета. Када аеропакет буде комплетно завршен, следе тестирања на стази“, наводи наш млади саговорник.
Чланови Друмске стреле активно раде и на припреми за статичке дисциплине. Сређују се извештаји, раде анализе и симулације. Као алате користе софтверске пакете за структуралне и термодинамичке анализе, као и софтвере за испитивање динамике и кинематике система возила. Тим истовремено ради и на детаљном плану испитивања возила на стази.
Када је реч о електро формули акценат је стављен на бескомпромисну поузданост и безбедност возила. “Применили смо низ софистицираних и иновативних решења, а главна иновација је монокок шасија, која ће у великој мери допринети поболјшању ародинамичких и динамичких перформанси возила”, каже Богдан.
Динамику возила додатно побољшава и погон на сва четири точка. Према речима нашег саговорника то омогућава независно управљање сваким точком понаособ, а цео склоп је смештен у фелну од 10 инча. Возило ће енергијом снабдевати литијум полимерске батерије, што теоријски омогућава да електро формула достигне брзину од 100 км на сат за 2.5 секунде.
Претходних месеци, део тима за електронику задужен за хардвер радио је на дизајну и изради штампаних плочица (ПЦБ-ова) које ће бити коришћене у електро формули. Посебан акценат је стављен на сигурносно коло у возилу. Део тима задужен за софтвер ради на развоју апликација за аквизицију и обраду података који ће се бежичним путем добијати од возила у реалном времену.
„Веома смо захвални компанији ЗФ Србија, која је генерални спонзор овог пројекта. Такође, без несебичне помоћи и сарадње са компанијама Тенфоре, Словас, Енергизе, Емил Фреy Мерцедес-Бенз, Д Еxпресс, 3Д Републике, Босцх-а, РоТецх-а, ЦИАХ-а и многих других овај пројекат не би могао да буде реализован“, истиче Богдан.
Он подсећа да Формула студент тим „Друмска стрела“ има и велику подршку Универзитета у Београду. „Свих ових година Универзиет је имао разумевања за наше идеје и пројекте. Недавно смо имали прилику да члановима Сената БУ представимо овогодишњи пројекат. Даћемо све од себе да опавдамо указано поверење и с поносом представљамо Београдски универзитет на предстојећим такмичењима“, поручује на крају Богдан Чарапић.