SAVA EKO – Novi projekat studenata brodogradnje Mašinskog fakulteta

Sava Eko je novi projekat studenata Katedre za brodogradnju Mašinskog fakulteta u Beogradu. Reč je o katamaranu na solarni pogon čija je osnovna namena prikupljanje smeća i drugog otpada na našim rekama i drugim vodenim površinama i njihovom priobalju.

Budući brodograđevni inženjeri, okupljeni u timu Confluence Belgrade, od novembra 2016. godine rade na razvoju naprednih, energetski efikasnih i ekoloških plovila. Veoma su ponosni na svoje prve projekte – brodove „Savu“ i „Dunav“ na električni pogon. Ova plovila donela su im brojna odličija i šampionsku titulu na prestižnom međunarodnom takmičenju Hidrokontest 2017. i 2018. godine. S velikim entuzijazmom i uz podršku profesora Katedre za brodogradnju i uprave Mašinskog fakulteta započeli su novi izazov – izgradnju prvog srpskog katamarana na solarni pogon.

„S ekološkog aspekta, projekat Sava Eko ima višestruki značaj za celokupno društvo, posebno kada je reč o očuvanju životne sredine. Korišćenje plovila na solarni pogon za čišćenje i održavanje vodotokova, svako bi usporilo i umanjilo sve veće zagađenje reka i drugih vodenih površina, ne samo u našoj zemlji, nego i u drugim državama“, kaže Petar Karadžić, u timu zadužen za konstrukciju plovila.

Petar podseća da je priroda, sa svim njenim lepotama, nešto što je ljudima dato. „Na žalost, svedoci smo celokupne planetarne ljudske nemarnosti koja direktno ili indirektno utiče i na prirodne katastrofe koje se sve češće dešavaju. Priroda ima svoje mehanizme odbrane, a oni često mogu da budu razorni. Zato, ukoliko želimo da i dalje da uživamo u svim blagodetima prirode, moramo da razmišljamo i o načinima kako da ublažimo štetu koju joj nanosimo, indirektno ugrožavajući sebe . Projekat Sava Eko na kojem trenutno radi naš tim je upravo jedan od odgovora na taj izazov“, ističe naš mladi sagovornik.

Prvi nacrti novog broda su gotovi, ali timu predstoji još dosta posla. Krajnji cilj je komercijalizacija projekta.

Osnova plovila je trup broda „Sava1“, koji se veoma dobro pokazao na takmičenju Hidrokontest 2018. u Sent Tropeu, gde je u konkurenciji 32 studentska tima zauzeo četvrto mesto. „Sava Eko“ imaće u osnovi dva takva trupa povezana ukrućenjima tako da čine jedno plovilo – katamaran. „Sava1“ je dokazano plovilo i uvereni smo će uspešno odgovoriti i budućem zadatku očuvanja životne sredine, odnosno, rešavanja višedecenijskog problema otpada na našim vodenim površinama“, kaže Petar.

Na samom brodu biće ugrađena kamera, a njime će upravljati operater sa obale. On će putem video linka imati pregled celokupne situacije ispred plovila. Prototip katamarana biće izrađen ili od karbonskih vlakana ili od stakloplastike, a njegove dimenzije biće  2.54 x 1.48m.

Planovi za budućnost

U budućnosti tim planira izradu velikog plovila čije bi dimenzije bile 6 x 2.5m i koji bi bio direktno upravljan od strane pilota. Takav poduhvat svakako donosi veće projektantske izazove, kao i  finansijske, ali ovi mladi inženjeri su spremni da zajedno sa svojim profesorima ostvare i taj cilj.

„Imamo zaista veliku podršku svih profesora na Katedri za brodogradnju, koji su mnogo puta do sada pokazali svoju želju i požrtvovanost da nam prenesu znanje u što većem obimu, tako da sve što znamo dugujemo njima“, ističe Petar.

Projekat Sava Eko je još uvek u razvoju, ali je zbog svog ekološkog aspekta jedinstven, a samim tim tržišno atraktivan. „Komercijalizacija projekta je svakako krajnji cilj. Ipak, pre nego što ga ponudimo potencijalnim partnerima, brod mora da prođe brojna ispitivanja, kao i optimizaciju svih podsistema. Tek kada budemo sigurni da je projekat sazreo, ponudićemo ga Gradu Beogradu i Republici Srbiji, kao i svim privatnim licima koja budu zainteresovana“, kaže naš sagovornik.

„Sava Eko“ nije prvo plovilo na solarni pogon koje su projektovali studenti Mašinskog fakulteta. Prethodno su radili na projektu razvoja i izrade solarnog broda za prestižno takmičenje Solar & Energy Boat Challenge 2020 koje je trebalo da se održi ove godine u Monaku. Zbog pandemije KOVID-19, ali i zbog nedostatka finansijskih sredstava, ovaj projekat je trenutno stopiran.

Prema projektu, brod je dugačak oko sedam metara, a njegov trup optimizovan za upotrebu hidrokrila čija je osnovna funkcija da smanje otpor pri velikim brzinama izdizanjem trupa broda iznad ove. Na proširenoj palubi nalazili bi se solarni paneli za napajanje pogona, a brodom bi upravljala posada.

Projekat je inženjerski, ali i finansijski veoma zahtevan. Iskreno se nadamo da će se sitaucija oko Kovid-19 normalizovati i da ćemo imati podršku potencijalnih sponzora da nastavimo rad i pripreme za naredne takmičarske sezone“, zaključuje na kraju Petar Karadžić.

O Confluence Belgrade timu

Studentski tim Confluence Belgrade osnovan je 2017. godine u okviru Katedre za brodogradnju Mašinskog fakulteta u Beogradu. Iste godine, na prestižnom takmičenju Hydrocontest 2017, tim je osvojio 2. mesto u kategoriji brodova za prevoz lakog tereta i 3. mesto u kategoriji brodova za prevoz teškog tereta. Već sledeće godine, na takmičenju Hydrocontest 2018, tim se okitio zlatnim odličjem u kategoriji brodova za prevoz teškog tereta, dok je u lakoj kategoriji i trci izdržljivosti zauzeo visoko četvrto, odnosno šesto mesto.

Ohrabren tim uspesima, tim je prihvatio poziv Hydros fondacije za učešće na Solar and Energy Boat Challenge 2020 u Monaku. Na žalost, zbog pandemije korona virusa ovo takmičenje je odloženo. Od prošle godine tim je osvežen novim studentima master studija brodogradnje i kolegama sa drugih fakulteta Univerziteta u Beogradu i  trenutno broji 11 članova, a to su: Petar Karadžić, Luka Mijatović, Nikola Trajković, Nemanja Ilić, Milan Lazarević, Ines Ivković, Marko Stević, Nađa Milosavljević, Aleksandar Subić, Aleksandra Veljović i Jovana Trninić.

(Izvor: Mašinski fakultet)

podelite...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Bookmark the permalink.

Comments are closed.