Студентски тим Беоавиа представљаће ове године Универзитет у Београду на два престижна међународна такмичења у области ваздухопловства: New Flying Competition – NFC 2025, које ће се одржати у августу у Хамбургу, као и на Airbus Sloshing Rocket Workshop – ASRW-2025, које ће се одржати истог месеца, али у италијанском граду Форли.
NFC такмичење окупља универзитетске тимове из целог света, а њихов задатак је да пројектују и развију тзв. летелице будућности – енергетски ефикасне, аеродинамичне, способне за извођење сложених маневара и ношење терета. Беоавиа ће на овом такмичењу премијерно представити беспилотну летелицу VTOL конфигурације и симболичног назива СУП.
„Летелица је добила име по Белоглавом супу, реткој врсти орла лешинара који је настањен и у нашем региону. Прилагођена је за два главна изазова: маневарски лет и лет издржљивости. Међу захтевима које треба да савлада су “хоризонтална осмица”, маневар са 3г оптерећењем, једрење, као и лет на минималној и максималној брзини. При томе, мора да понесе терет минималне масе 1 кг, због чега треба да задовољи и аспекте као што су маса и запремина терета, а то подразумева и пажљиво планирање облика самог терета“, објашњава Тара Ливаја, координатор Сектора за маркетинг и спонзорства.
На другом такмичењу Airbus Sloshing Rocket Workshop пред студентима је задатак да испројектују и произведу ракету-једрилицу са погоном мешавине воде и ваздуха под притиском и осмисле што боље идејно решење за минимизирање ефекта бућкања течности у резервоару с течним теретом, што је кључно за безбедност и стабилност лета. Овај ефекат бућкања је један од најкомлекснијих проблема у индустрији свих возила. Задатак такмичења је направити ракету за три дана од лако доступних материјала што представља још већи изазов за такмичаре.
Беоавиа ове године са пројектом Аурора 6 учествује шести пут на овом такмичењу, на којем су 2022. године у Шпанији освојили прво место. „Аурора 6 је двофазна ракета развијена у оквиру пројекта који се ослања на претходна искуства и изазове такмичења. На ракети се налазе три резервоара. Један резервоар садржи водени терет у односу 50-50 на ваздуху, док се друга два користе за погон. Ракета се лансира вертикално, а затим наставља свој лет под углом од 45 степени, у транзицији између ове две фазе лета долази до ефекта бућкања воде. Након тестирања различитих конфигурација, дизајн Ауроре је оцењен као оптимално решење. Овај пројекат има циљ да унапреди технологију ракета-једрилица и постави нове стандарде у индустрији.“, наводи наша млада саговорница.
Студентски тим Беоавиа је основан у новембру 2017. године на иницијативу студената Катедре за ваздухопловство Машинског факултета у Београду. Тим тренутно броји 75 чланова, а поред машинаца на пројектима раде и студенти седам других факултета Универзитета у Београду.
Иако млад тим, за кратко време на међународном плану остварили су завидне успехе и Србији донели бројна одличја и награде. О њиховом знању, стручности и посвећености најбоље говоре реализовани пројекти, међу којима су: три беспилотне транспортне летелице: Рејвен ТЛ18, Рејвен ТЛ19 и Феникс; две летелице VTOL конфигурације: ОСА, треће место на New Flying Competition 2020. године и летелица КОС, четврто место у финалу такмичења New Flying Competition 2022. године, као и транспортна летелица Путник, STOL конфигурације, израђена за Air Cargo Challenge 2024 ; ракете: Аурора 1, четврто место у генералном пласману на Airbus Sloshing Rocket Workshop 2019. године, Аурора 2, треће место 2021. године, Аурора 3, прво место 2022. године. Чланови Беоавие су посебно поносни на летелицу промењиве конфигурације ModularX” која је 2023. године награђена златним медаљама на изложбама иновација и нових технологија у Севастопољу, Загребу и Београду.
Пројекти Беоавие привукли су велику пажњу и посетилаца овогодишњег 67. Међународног сајма технике и техничких достигнућа. На штанду Машинског факултета могли су да сазнају нешто више о појединим од наведених пројеката, као и o беспилотној транспортној летелици Путник, развијеној за такмичење Air Cargo Challenge 2024 у Ахену. Ова летелица је израђена од композитних материјала и поседује STOL (short takeoff and landing) конфигурацију, што јој омогућава полетање и слетање на краћим стазама.
„Мисија летелице била је да транспортује што већи број билијарских кугли које симуларају путнике, при чему кугле нису смеле да се додирују. Чланови тима су осмисли јединствени Cargo Bay с механизмом на извлачење и унапред одрђеним местима, а ово решење се издвојило као једино те врсте на такмичењу“, објашњава Тара.
Међу изложеним летелицама пажњу је привукао и B-SWARM пројекат. Он укључује три дрона намењена тестирању електронике за такмичарске летелице. Пројекат је започео у децембру 2023. године, а чланови сектора за електронику и програмирање радили су на стварању платформе за тестирање различитих конфигурација електронике и мотора, која ће се користити и за обуку будућих пилота. Израђени су од композитних материјала и 3Д пластике, садрже више различитих механизама, укључујући механизам за избацивање терета, што их чини свестраним и прилагодљивим за разне мисије.
„Наш тим већ има значајна искуства у развоју летелица и редовно учествујемо у разним пројектима који се баве применом нових технологија. Надамо се да ће наше иновације допринети стварању „летелица будућности“ и побољшати наше перформансе на будућим такмичењима, чиме ћемо наставити традицију успеха“, поручује на крају Тара Ливаја.
(Извор: Машински факулет)