Традиционално, и ове године, град Будва и истоимени хотел, од 5. до 8. јуна, били су домаћини 4. Maintenance Forum-a и 44. међународног научно-стручног скупа „Одржавање машина и опреме“, на којима су разматрана актуелна питања из области управљања одржавањем. Манифестацију су организовали Машински факултет у Београду и Друштво одржавалаца техничких система, а међу бројним учесницима били су представници водећих компанија у региону: Montenegro airlines, SKF, СП Ласта, НИС Газпром, Саобраћајни институт ЦИП, Grand motors, Управа за утврђивање способности бродова за пловидбу, Марина Бар, ЈКП Комуналне услуге Пожаревац, ЈКП ГСП Београд, Фонд за иновационе делатности и други.
Форум је званично отворен уводним излагањем проф. др Јездимира Кнежевића, оснивача и председника „MIRCE“ академије из Велике Британије. Он је, заједно са Живком Бањевићем, генералним директором компаније Montenegro airlines, проф. др Петром Миросављевићем, продеканом за наставу Саобраћајног факултета из Београда и Александром Дракићем, техничким директором Montenegro airlines, учествовао у првој панел дискусији о авиоиндустрији. Током садржајнoг разговорае било је речи о свакодневним задацима, али и проблемима са којима се сусрећу авио компаније. Посебан акценат је стављен на управљање софистицираним системом одржавања авиона у циљу поузданог и редовног ваздушног саобраћаја.
Сјајна атмосфера обележила је и панел о машинској индустрији. Дискусију је отворио Владимир Коковић из компаније SKF, која је уз Montenegro airlines била главни спонзор Maintenance Forumа. Говорећи о циљевима компаније SKF, која је лидер у области ротације свих техничких система, он је указао на значај односа перформанси, поузданости и профитабилности одређеног система, као и оперативне ефикасности, односно, уштеда које је могуће остварити од пројектовања до крајњег експлоатисања производа.
О томе када је уштеда сврсисходна, а када има супротне ефекте, говорио је господин Синиша Видовић, оснивач и председник америчке компаније „Energy testing and balance“, из Остина у Тексасу. Он је навео један интересантан пример из праксе, када је потреба за тренутно видљивим уштедама довела до потпуно супротних резултата у виду неколико хаварија. Тиме је подсетио да уштеда није увек најбоље и најпаметније решење и да компромиса нема када је реч о степену сигурности.
Велику пажњу учесника привукао је трећи панел који је био интерактиван, а дискусији је претходио филм са једног од предавања Џека Хезбурга, дугогодишњег инжењера конструктора у компанији Боинг. Господин Хезбург је у стручним круговима био познат по функцији „шеф механичара”, а својим ставовима, радом и резултатима оставио је значајан траг у авиоиндустрији.
Другог дана форума било је речи о неопходности повезивања науке и образовања, на шта је посебно указао др Иван Ракоњац, директор Фонда за иновациону делатност РС, који је био модератор овог панела.
Панелисти, међу којима су били проф. Ненад Зрнић, проректор за међународну сарадњу Универзитета у Београду, проф. др Петар Ускоковић, декан Технолошко-металуршког факултета Универзитета у Београду, проф. др Мира Вукчевић, декан Металуршко–технолошког факултета Универзитета у Подгорици и проф. др Бранислав Драговић са Поморског факултета у Котору, сагласили су се у ставу да систем образовања већу пажњу треба да посвети ђацима средњих школа. То би, како је истакнуто, дорпинело бољој информисаности и припремљености средњошколаца за избор даљег школовања и занимања у одређеним сферама. Посебан акценат је стављен на правовремено препознавање потенцијала студената да се баве науком, односно њиховог афинитета ка усавршавању за рад у компанијама.
Менаџер компаније НИС Газпром НЕФТ, Спасоје Јуришин отворио је панел дискусију о изазовима успешног одржавања у оквиру великих компанијских система. Инспирисан излагањима на овогодишњем Maintenance Forumu, говорио је и о континуалном усавршавању радника у компанији НИС, нагласивши да ће наставити да подржава тај принцип.
Одличан увод у завршну дискусију дао је мр Срђан Филиповић, технички директор ЈКП „Комуналне услуге“ Пожаревац, који је говорио о концепту самоодржавања возила.
Панелисти, међу којима су били др Милош Петровић, извршни директор компаније Форд – Гранд моторс, Владан Секулић, генерални директор саобраћајног предузећа Ласта, Видосав Стевановић, заменик генралног директора Саобраћајног института ЦИП и професор др Јездимир Кнежевић, посебну пажњу посветили су актуелном тренду електрификације возила, њихове аутономности, изградњи и одржавању саобраћајног система као основе његовог поузданог функционисања. Говорећи о неопходност промене и прилагођавања инфраструктуре, они су истакли да то подразумева, не само уређење саобраћајница и изградњу електропунионица, него и решавање већих проблема – аутономије кретања електро возила, њихову реалну еколошку и економску исплативност, али и одлагање отпада, пре свега батерија.
Наредни, пети по реду, Maintenance Forum заказан је за јун 2020. године.
(Извор: Катедра за моторна возила)