„Јастреб“ Ј-21, први домаћи борбени авион, који се серијски производио у некадашњој Југославији, од недавно се налази на платоу испред Аеротехничког института Машинског факултета у Београду. Летелица је постављена на постаменту висине шест метара у благом узлету, што ствара утисак да авион заиста лети, због чега свакодневно привлачи велику пажњу пролазника у Рузвелтовој улици.
Реч је о школско-борбеном авиону који је пројектован у Војнотехничком институту уз велико учешће Катедре за ваздухопловство Машинског факултета, рекао је проф. др Часлав Митровић, шеф ове катедре, која је недавно прославила осам деценија образовања ваздухопловних инжењера у Србији. „Јастреб“ Ј-21 је поклон Министарства одбране РС и Музеја ваздухопловства и као наставно средство биће на располагању студентима, који сада могу и практично да упознају најважније елементе авиона.
До Аеротехничког инсистута авион је пренет у деловима, а у том послу пуно нам је помогао Паркинг сервис Града Београда са своје две дизалице, истакао је проф. Митровић. Међу бројним донаторима, који су помогли ову акцију, је и Ауто центар АЦС 45, који је префарбао авион. Нагласивши да су студенти учествовали у расклапању, а затим и склапању летелице, проф. Митровић је рекао, да будући ваздухопловни инжењери сада раде на сређивању мотора авиона, који ће такођ бити изложен као изложбени експонат, али и наставно учило.
Aвион је свечано откривен испред Аеротехничког института МФ, 22. децембра, на дан прославе осам деценија од када је 1937. године у Београду почела редовна настава на Ваздухопловној групи, тадашњег, Техничког факултета .
„Јастреб“ Ј-21 је југословенски војни једномоторни лаки јуришни млазни авион једносед металне конструкције, намењен за блиску ватрену подршку и извиђање и свакако представља најбоље сведочанство о стручности и умећу домаћих ваздухопловних инжењера које већ осам деценија школује Катедра за ваздухопловство у Београду.
Наш први ловац настао је из развојног пројекта војног школског млазног авиона Г-2 Галеба са којим има велики број унифицираних делова што је појефтинило производњу и одржавање. Ово је био други млазни и први борбени авион који се серијски производио у Југославији.
Првим прототипом капетан прве класе Рудолф Хумар полетео је 19. јула 1965., а први серијски авион уведен је у Југословенско ратно ваздухопловство 31. децембра 1968. године. Светској јавности је први пут приказан на аеромитингу Фарнбороу 1968. године.
„Јастреб“ је могао да полеће и слеће на травнатно-полетне стазе а био је опремљен са стрељачким наоружањем у трупу и ненавођеним бомбама и ракетама на подкрилним носачима чиме је омогућавао јуришно-борбена дејства на земљи.
Временом је развијена и извиђачка варијанта ИЈ-21 са аерофотокамерама у трупу и тип-танковима, као и двоседа верзија за борбену преобуку НЈ-21. Последњи од укупно 121 Јастреба за ЈРВ испоручен је 4. јануара 1977. године. Осим у Југославији, коришћен је и у РВ Либије (34 авиона) и Замбије (13 авиона). У периоду од 1985. до 1990. године седам Јастребова је у изворном облику коришћено у акро-групи ЈРВ „Летеће Звезде”.
(Извор: Машински факултет)