Образовање машинских инжењера, спремних да у пракси решавају све изазове које намеће убрзан техничко-технолошки развој, јесте основни циљ Машинског факултета у Београду. У том контексту, важно место у образовном процесу има и неформално образовање будућих инжењера. О томе говоре, не само бројна гостовања најугледнијих професора са водећих светских универзитета, или стручна предавања о достигнућима у области примене нових технологија, него и презентације иновативних едукативних производа фирми попут британског Armfield-a.
Професори и студенти Машинског факултета имали су недавно прилику да се упознају са широким спектром производа овог, на подручју инжењерског образовања и индустријског истраживања и развоја, водеће произвођача у свету. Armfield има традицију дугу 130 година, а од 1963, године обликује и производи едукативну опрему.
Опсег производа покрива све главне инжењерске дисциплине и стално држи корак са све већим захтевима образовања инжењера, изајвила је за сајт Машинског факултета, госпођа Leslie Blake, шеф едукативне дивизије Armfield-a.
Занимљиво да су едукативни производи настали као резултат сарадње са универзитетима најпре у Енглеској, а затим и у осталим деловима Европе. Једноставно, истраживачи би рекли шта им је потребно, а затим би заједно дошли до апаратуре неопходне за истраживање. Armfield је данас присутан у више од 100 земаља.
Током презентације представљен је веома широк асортиман производа попут компјутерски контролисаног субсоничног аеротунела, хидрауличних инструмента, механичких и аутомобилских механизама, мотора са унутрашњим сагоревањем, симулатора речног тока, процесних јединица за пренос топлоте и масе, технологија контроле преноса и још много тога. Ипак, највећи број едукативних производа односи се на механику флуида.
Механика флуида је основа за све друге области, зато је важно да се прво проучи како они делују, а затим ићи на друге ствари, објашњава госпођа Blake. Физички закони, су владини неколико стотина година, и исто толико се проучавају, а опрема коју производимо треба да омогући поузданија и бржа мерења. То у суштини нису нови апарати, фундаменталне ствари су исте, али су комплекснији и свеобухватнији, што подразумева и мултидисиплинарни приступ.
Занимљив је пример из Аргентине где су примењујући више научних дисциплина, пре свега, грађевину, машинство и електротехнику, на симулатору испитивали како ће физичка сила реке утицати на рад генератора и обратно. Прво, посматрано је како ће неки страни објект инсертован у реку утицати на њен ток и водостај, а са друге стране испитивано је како ће се генератор понашати када на њега делује нека физичка сила и колико ће струје генерисати. С друге стране, ту су и Armfield-ови мотори чија дијагностика може да се пратити директно са рачунара уз могућност мењења одређених параметара.
Немања Радић из фирме „Micom TM International doo, која је заступник британске компаније на подручју западног Балкана, издваја едукативне стоне модуле – DLM. Они омогућавају да видимо како се нека сила коју примењујемо, у одређеном, изолованом случају, дистрибуира. На тај начин, додаје он, ученик може практично да види шта се ту дешава, што му омогућава да боље разуме одређен физички принцип. А то је и суштина Armfield-ових програма.
Одговарајући на питање који је интерес Armfield-а у малим земљама попут држава западног Балкана, госпођа Блаке наводи да је лично веома почаствована што је у прилици да посети Србију и регион. Кад је реч о пословној политици компаније они полазе од становишта да са својом опремом, а то је њихов економски интерес, могу да допринесу развоју образовања у Србији и региону уопште.
(Извор: Машински факултет)