ISSA 24 – Десети међународни симпозијум о одрживој авијацији

Међународни симпозијум о одрживој авијацији (International Symposium on Sustainable Aviation – ISSA’24) званично је отворен на Машинском факултету у Београду, који заједно са Техничким универзитетом  у Ескишехиру из Турске и организује овај скуп.

ISSA’24, међународни и мултидисциплинарни симпозијум, обрађује савремена питања одрживости у свим областима ваздухопловства, као и у сродним секторима, а његов основни циљ је да кроз размену знања и информација у области ваздухопловне науке и технологија допринесе позитивним променама у ваздухопловству. Одрживо ваздухопловство је светски тренд и обухвата пројектовање и израду аеродинамички ефикаснијих летелица, које ће са истом количином горива прелазити дуже раздаљине, стварати мању буку и мање загађивати околину.

У име декана Машинског факултета, проф. др Владимира Поповића учеснике је поздравила проф. др Драгослава Стојиљковић, продекан за научно-истраживачку делатност и изразила задовољство што је Машински факултет у прилици да буде домаћин једног овако значајног научног скупа, који се одржава десети пут.

„Ово је својеврстан јубилеј симпозијума, а ми смо посебно поносни што је главна тема одрживо ваздухопловсто, зато што на Машинском факултету имамо различите катедре које се баве енергетиком, животном средином и одрживим развојем. Део одрживог развоја је и наша Катедра за ваздухопловство“, истакла је проф. Стојиљковић. Пожелевши учесницима добродошлицу на, како је навела, факултет са око 4.000 студената, више од 250 наставника и истраживача и традицијом дугом више од 75 година, она је изразила уверење да ће симпозијум бити успешан и да ће отворити много нових тема интересантних за даљи рад и будуће скупове посвећене одрживом ваздухопловству.

Учесницима се путем видео-линка обратио и ректор Техничког универзитета у Ескишехиру, проф. др Аднан Озцан. У поздравном говору изразио је задовољство што је тај универзитет један од организатора овог догађаја, који окупља водеће светске стручњаке у области одрживе авијације и представља платформу за дискусију о будућим изазовима и могућностима у овој области. Указујући на значај одрживог ваздухопловства, он је истакао и потребу за развојем нових технологија које ће смањити утицаје на животну средину, а као кључне области наводи електричну авијацију и одржива авионска горива.

Добродошлицу учесницима пожелела је и проф. др Јелена Сворцан са Катедре за ваздухопловство и председавајући симпозијумом и том приликом истакла да је ваздухопловство омогућило технолошки напредак и донело позитивне промене у живот људи, али је истовремено донело и многе негативне утицаје на животну средину.

„Зато морамо да смислимо начине да ове утицаје учинимо мање штетним, а то можемо да урадимо сарадњом и удруживањем снага“, рекла је др Свроцан и указала на важност сарадње између различитих дисциплина, како би се развили нови приступи и решења за проблеме у авијацији.

Проф. др Макс Плацер са Универзитета Калифорнија Дејвис у САД такође се обратио учесницима путем видео-линка. У свом излагању упозорио је на озбиљност климатских промена и нагласио потребу за хитним деловањем. „Свет ће постати неподношљив уколико се не пређе на обновљиве изворе енергије до 2050. године. Међутим, поставља се питање о техничкој изводљивости преласка на глобалну економију без емисије угљен-диоксида“, истакао је он. Напомињући да свет има само 25 година за реализацију тог циља, он је позвао научну и инжењерску заједницу да преузму одговорност за решавање проблема климатских промена. С тим у вези, указао је на важност иновација у области чистих енергетских ресурса и ваздухопловних технологија, као и на потребу за сарадњом у истраживању и развоју одрживих инфраструктура.

Проф. др Тахир Хикмет Каракоч дефинише одрживост као способност задовољавања потреба садашњих генерација без угрожавања способности будућих генерација да задовоље своје потребе и истиче потребу за балансом економских, социјалних и еколошких аспеката.

Напомињући да презентације на симпозијуму углавном разматрају развој нових технологија у области одрживог ваздухопловства, укључујући и авионе на електрични погон и одржива горива, он каже да то јесу обећавајуће области, али да су главни изазов ограничен долет и потребна инфраструктура. Он је позвао учеснике на сарадњу у развоју иновација које ће довести до одрживих решења у ваздухопловству.

Радни део скупа почео је позивним предавањима др Тонија Иванова, ванредног професора  са Катедре за ваздухопловство Машинског фаултета на тему „Novel Design of an Optimized Morphing EDF Ducts“ и др Милана Стојановића, научног сарадника у Астрономској обсерваторији Београд на тему „Capacity-Building Academic Activities for the First Scientific Serbian Nano Satellite MOSAIC“.

Током тродневног скупа, који се одржава од 30. октобра до 01. новембра, дискутују се најактуелније теме у области ваздухопловног инжењерства, као што су: савремени начини пројектовања летелица и система, побољшање аеродинамичких перформанси, енергетских капацитета и ефикасности горива у авионима, подстицање употребе биогорива, минимизирање утицаја на животну средину, предлагање нових оптимизованих лаких структура, ублажавање емисија ГХГ, узимајући у обзир нове погонске системе и бројне друге теме.

Овогодишњи ISSA’24 окупио је 90 стручњака из 10 различитих земаља и више од 30 различитих истраживачких и образовних институција. На симпозијуму ће бити одржано једанаест предавања по позиву и презентовано 37 научних радова, подељених у пет техничких сесија. Као пратећи догађаји биће одржана и  два научно-стручна панела као и једна индустријска сесија.

Скуп се одржава у хибридном формату (делом уживо, а делом онлајн), а за све заинтересоване љубитеље ваздухопловства омогућено је бесплатно праћење свих сесија путем Microsoft Teams платформе. Линкови за приступ налазе се у програму симпозијума који је доступан на сајту https://2024.issasci.org/program/.

(Извор: Машински факултет)

Bookmark the permalink.

Comments are closed.