Девети рођендан Друмске стреле: У години јубилеја – два возила

Први Формула Студент тим у Србији – „Друмска Стрела“, пуних девет година посвећено ради на пројектовању и изради прототипа тркачог болида по угледу на Формулу 1 за најпрестижнија Студент Формула такмичења широм Европе…  За десету, јубиларну сезону 2020, најављују израду два возила: болид са класичним мотором СУС, које ће бити унапређена верзија болида из 2019 и прву формулу на електрични погон у Србији.

Поводом деветог рођендана Друмске стрела на Машинском факултету у Београду одржана је свечаност којој су присуствовали бројни угледни гости, представници Универзитета у Београду, спонзори, донатори и пријатељи тима.

Развојни пут Друмске Стреле почео је давне 2010. године, када је десетак студената Машинског факултета и ФОН-а одлучило да покрене пројекат. Већ у првој сезони, постигнут је сјајан успех – треће место за идејни концепт возила са СУС мотором у класи II,  на такмичењу на чувеној стази Силверстон у Великој Британији. Од тада је израђено укупно осам тркачких возила и развијен идејни пројекат првог српског болида на електро погон.

Из године у годину, тим је и бројчано растао. Од првобитних десетак чланова, колико их је било у првој сезони, тим данас броји стотину студената са девет факултета Универзитета у Београду –  Машинског, Електротехничког, Технолошко-металуршког, Ахитектонског, Математичког, Правног, Економског, Факулета организационих наука и Војне академије. Свих ових година успешно су представљали Универзитет у Београду и Србију на више од 20 такмичења.

Бројним званицама, добродошлицу у име Машинског факултета, пожело је проф. др Марко Милош, ментор Ц-тима који ради на пројекту израде возила са СУС мотором. Присећајући се тренутка када је пре пар година, група студената дошла у његов кабинет и понудила му да буде ментор тима, проф. Милош је рекао да се тог момента у његовој професионалној каријери отворила једна потпуно нова димензија.  „То је за мене било велико признање, али је истовремено и одговорност да се максимално посветим том задатку“, истакао је он. Освнувши се на рад тима последњих пар сезона, проф. Милош је рекао да је веома тешко речима описати с колико енергије, знања и сналажљивоти, ти млади људи, окупљени око циља Формула Студент, уносе у све што раде. „С друге стране, пројекат не би могао да буде реализован и представљен на најбољи могући начин без подршке спонзора и пријатеља тима“, истакао је он, изразивши наду да та подршка неће изостати ни у наредном периоду.

Присутнима се обратио и ментор Е-тима, проф. др Младен Терзић са Електротехничког факултета у Београду, који је рекао да је био почаствован када је прошле године добио позив да буде ментор на пројекту развоја и израде прве електро формуле у Србији. „Вашом одлуком да развијате један нов, веома актуелан, али недовољно истражен погон, показали сте велику храброст и спремност да се суочите са новим инжењерским изазовима које тек треба истражити“, рекао је проф. Терзић. Он се такође захвалио спознорима и пријатељима тима на подршци.

Студенти сваке године унапређују пројекат прототипа тркачког аутомобила са СУС мотором. Од октобра до јуна, с много одрицања раде да би померли лествицу навише и направили иновативније, брже и поузданије возило од претходних.  О резултатима у протеклој сезони  и плановима за сезону 2020, говорио је вођа Ц-тима Друмске стреле, Марко Томановић.

„Претходна сезона је била веома турбулентна. Било је успона и падова, али све у свему успешна. Квалификовали смо се за такмичење у Холандији и Мађарској. Учествовали смо и на регионалном такмичењу у Ријеци, где смо други пут за редом померили границе и поставили рекорд стазе“, рекао је вођа Ц-тима.

По први пут у историји, тим је наступио на престижном FSN2019 такмичењу у холандском Асену. У статичкој дицсциплини – одбрана Бизнис плана, Друмска стрела је освојила 5. место у конкуренцији 28 тимова, што је, према Марковим речима, најбољи резултат до сада. На жалост, због отказа дела на возилу, тим није могао да настави такмичење у динамичким дисциплинама.

Само три дана касније,очекивало их је такмичење у Мађарској (EAST) . „ У том кратком року успели смо да оспособимо возило и отупутујемо на такмичење. То је била важна лекција за тим. Научили смо како треба да наступимо у наредној сезони, у којој нас очекује много већи изазов – израда деветог возила са СУС мотором.  Акценат ће бити на потпуно новом аеро пакету, али ће и други подсистеми на возилу бити знатно унапређени, због чега очекујемо још боље резултате“, закључио је Марко Томановић.

Велики изазов за млад, али амбициозан тим представља пројекат возила на електрични погон. „На овом пројекту радимо од прошле године. Упустили смо се у једну непознату авантуру  и поставили себи велики задатак да у року  две године, не само презентујемо идејни план, него испројектујемо и израдимо само возило. Главни тест имали смо 17. јула ове године на легендарној стази Силверстон у Великој Биртанији, где смо у класи 2 освојили четврто место за идејни пројекат. То нам је дало ветар у леђа да уђемо у финиш наше авантуре и идеју о електро формули претоворимо у стварност. Због тога сам веома поносан“, истакао је Богдан Чарапић, вођа Е-тима Друмске Стреле. 

На крају свечаности, меторима, спонзорима и пријатељима пројекта уручене су посебне захвалнице за несебичну подршку и помоћ коју свих ових година пружају Друмској стрели – тиму студената, који свих ових година, на најдостојнији начин представља Универзитет у Београду и Србију, широм Европе.

(Извор: Машински факултет)

Bookmark the permalink.

Comments are closed.