Чланови Формула Студент тима „Тенфор Друмска Стрела“ (возило са мотором са унутрашњим сагоревањем) су се за сезону 2019 квалификовали на 3 такмичења (Холандија, Мађарска и Италија) али је првенствено из финансијских разлога одлучено да се тим такмичи само у Холандији и Мађарској.
Дисциплине које су подразумеване за оба такмичења, у којима се Тенфор Друмска Стрела такмичила су:
Статичке дисциплине:
- Извештај трошкова (Cost Event) – оцењује се извештај који су тимови направили а који садржи квантитативне податке о коришћеним материјалима и компонентама. При оцењивању, судије узимају у обзир укупан трошак, јасноћу извештаја, презентацију извештајуна такмичењу и квалитет одговора на питања судија затим решење Real Case Scenario – постављене имагинарне ситуације у којој је потребно снизити трошкове уз испуњење одређених захтева.
- Одбрана инжењерског дизајна (Design Event) – састоји се од презентације завршног пројекта возила. Циљ ове дисциплине је оцена одлука донешених у дизајну возила као и уложеног труда и процена успешности задовољења тржишних потреба. Осим основних категорија као што су шасија, ослањање, погон, цени се и креативност и имплементиране иновације, као и изглед возила.
- Презентација бизнис плана (Business Event) – представља симулацију презентовања пројекта потенцијалним спонзорима. Процењује се способност тима да развије пословни пројекат. Оцењивање се базира на садржају, основној идеји, као и њеној разради и презентацији.
Пре него што се возилу дозволи да изађе на стазу, потребно је да прође техничку инспекцију која се састоји из:
- Техничког прегледа који се састоји из 2 целине: техничке инспекције где се проверавају општи габарити возила и њихово подударање са Формула Студент правилником, а затим механичка инспекција где се прегледа све што судије сматрају значајним за безбедност возила и возача на стази.
- Тест нагињања (отклон 60 степени) осигурава да из формуле не излази никаква течност при оштрим кривинама.
- Тест кочења
- Тест буке
- Тест искакања возача
Динамичке дисциплине:
- Убрзање (Acceleration Test) – возило убрзава на правцу дугом 75м, два возача имају по два покушаја да постигну што боље време.
- Осмице (Skid Pad Test) – ова дисциплина вреднује стабилност возила у кривинама. Стаза изгледа као број 8 са два круга од којих сваки има 15.25м. Возе се два круга на десно, а затим два круга на лево, од којих се време рачуна у другом кругу. Као и претходну и ову дисциплину возе два возача и оба имају по два покушаја.
- Аутокрос (Autocross) – стаза за ову дисциплину намењена је провери управљивости возила, а пројектована је тако да се просечно постиже брзина од само 30 до 40 км/х, са кратктим правцима и пуно кривина. Број покушаја и возача исти је као и у претходним дисциплинама.
- Трка издржљивости (Endurance Test) – дужина веома захтевне стазе је 22км – у току трке тимови не смеју да врше исправке на возилу, а замена возача могућа је након 11км, и траје 3 мин. Циљ трке је процена укупних перформанси возила. Након трке мери се потрошња горива а примарно се мети време.
Прво такмичење је било у Аssen-у у Холандији (FSN2019) у периоду од 07.07.2019. до 11.07.2019.године.
Неколико дана пред такмичење, у склопу рутинског проверавања и тестирања возила, установљено је да МСУС има некарактеристичан звук – тим је у том тренутку био приморан да постави резервни мотор (нешто млађи по годишту производње али мање поуздан) и да са тим мотором крене на такмичење, те да тај исти мотор подешава и средђује на самом такмичењу.
Након двадесетчетворосатног пута стигли су у Аssen, на званично нулти дан такмичења. Током такмичарских дана, возиоло је задовољило све захтевне критеријуме техничког прегледа и прошло комплетну техничку инспекцију чиме је постало потпуно афирмисано за учестовање у динамичким дисциплинама.
Истог дана су успешно завршене презентације и одбране у склопу статичких дисциплина где је најбољи резултат постигнут у презентацији бизнис плана – освојено је 5. место у конкуренцији 28 тимова.
Пре званичног учешћа у динамичким дисципинама, тим је искористио право коришћења стазе за увежбавање (TT Assen). Нажалост, током пробне вожње јавио се озбиљан проблем и констатовано је да је главчина предњег левог точка пукла. После великих напора и покушаја да се квар отклони, донета је одлука да се тим врати раније како би се возило припремало у радионици у Београду за наредно такмичење.
Иако без поена на динамичким дисциплинама, тим је освајио 16. место у конкуренцији 28 учесника такмичења.
Период од 3 дана између два такмичења је искоришћен за промену склопова точка и за проверу свих осталих система. По завршеној припреми, тим се упутио на писту Војне академије како би се возило тестирало. Ситни недостаци су уклоњени и возило је припремљено за наредно такмичење.
Уследило је друго такмичење у Zalaegerszeg-у у Мађарској (FSEAST2019) у периоду 17.-21.07.2019.године.
Технички преглед и комплетна техничка инспекција су завршени успешно у првом покушају.
Статичке дисциплине су такође веома успешно реализоване, а део тима који је презентовао и бранио бизнис план је заузео 8. место у конкуренцији 25 тимова.
Такође, у основним динамичким дисциплинама, освојене су солидне позиције: у тесту убрзања дванаесто место, а у вожњи “осмице” тринаесто.
Пре трке издржљивости, успешно је завршена дисциплина “аутокрос”, а возило је затим било технички припремано за последњу и најзахтевнију такмичарску дисциплину која је реализована последњег дана такмичења. По пропозицијама, трку возе два возача, сваки по 11км. Првих 11км су одвезени без икаквих проблема и то са одличним пролазним временом након чега је уследила успешна промена возача (у дефинисаном времену). Други возач је након одвезена 4 круга морао да стане због проблема са мењачем. После покушаја да се врати на стазу, установио је да то није могуће чиме је тим остао без најважнијег пласмана а како су то организатори веома коректо навели, наш тим је заозео 9. место, као и осталих шеснаест тимова који из сличних разлога нису завршили обе фазе трке.
Ако се узме у обзир да најтежу дисциплину није савладало осам немачких, два аустријска и по један мађарски, пољски, италијански, грчки, шпански и словеначки тим који су у сваком погледу били технички супериорнији, треба бити задовољан јер су уз изванредан ентузијазам, много уложеног труда и често на граници физичке издржљивости, успешно савладане све претходне дисциплине.
Формула Студент тим Тенфор Друмска Стрела је ове године значајно подмлађен и уз будућу, надајмо се значајнију подршку спонзора, има огроман потенцијал за сјајне резултате.
Аутор: проф. др Марко Милош, ментор Формула Студент тима „Тенфор Друмска Стрела“