Редуктори турбовратилних мотора – Драгоцен теоријски и стручни допринос

Редуктори турбовратилних мотора – Приручник за конструкцију и испитивања“ књига аутора професора емеритуса др Милосава Огњановића, ван. проф. др Ненада Коларевића и научног сарадника др Милоша Станковића представља значајан теоријско-стручни допринос у области конструкције и испитивања редуктора, пружајући инжењерима неопходна знања и алате за решавање сложених проблема у пракси.

Захваљујући експериментима спроведеним у лабораторији, књига нуди верификацију теоријских поставки и прорачуна, што је чини изузетно корисном за развој нових конструкционих решења, истакнуто је, између осталог, на промоцији издања која је одржана у среду, 16. октобра на Машинском факултету у Београду.

Књига  је објављена у заједничком издању „Академске мисли“ и компаније ЕДеПро“, са којом Машински факултет и сами аутори успешно сарађују дуги низ година. У фокусу су гасне турбине као извори механичке енергије, која може бити изузетно високе снаге при екстремно високој брзни ротације. Једино прихватљиво решење за смањење тих брзина су редуктори засновани на принципу спрезања зубаца зупчаника.

Књига садржи описе више од десет различитих развијених и израђених конструкцијских решења редуктора снаге 200 или 250 kW са улазним бројевима обртаја 40000 и 60000 o/min и излазним бројевима обртаја 6000 i 2500 o/min. Такође су приказане и развијене инсталације за испитивање, укључујући и приказ неких од резултата испитивања. У прилогу књиге дати су и одговарајући прорачуни ових конструкцијских решења која су у значајној мери иновативна.

У име Деканског колегијума Машинског факултета, декана проф. др Владимира Поповића и у своје лично име, присутне је поздравио продекан за финансије, проф. др Александар Грбовић, уз препоруку да пажљиво прате презентацију књиге. Изразио је задовољство што је у прилици да говори на промоцији најпре због чињенице да су сва тројица аутора његови дугогодишњи пријатељи и колеге, а други разлог је тај што је и сам на неки начин био укључен у пројекте који су приказани у књизи.

„Имао сам прилику да ову књигу прелистам пре промоције и заиста сам одушевљен садржајем. Она је заиста један редак пример књиге која на једном месту обухвата и класичне приступе прорачунима оваквих конструкција,  али садржи и модерне методе прорачуна,  као што су метода коначних елемената и неке друге нумеричке методе. С друге стране, у књизи су представљени примери из праксе, конкретно из пројеката на којима су радили моје колеге,“,истакао је проф. Грбовић и додао да је веома поносан што је књига изашла.

У име издавача компаније „ЕДеПро“ и њеног оснивача проф. др Бранислава Јојића скуп је поздравио  доц. др Никола Давидовић који се најпре осврнуо на кратки историјат настанка књиге.

Како је навео, идеја о књизи је настала 2016. године, током рада на пројекту беспилотног хеликоптера. У том тренутку постојао је неки портотип гас генератора турбо мотора. Да би омогућили потребан пренос снаге на ротор хеликоптера, аутори су тај генератор модификовали додавши му слободну турбину и редуктор за турбовратилне моторе. Ова модификација је омогућила постизање високог преносног односа, у овом случају са 40000 обртаја у минути“, што је било кључно за рад хеликоптера.

„Током рада на редуктору појавили су се различити проблеми, а затим се родила  и идеја да се сав тај рад преточи у књигу. У том смислу ова књига представља јединствено дело јер је  резултат претходног знања и искуства, али и искуства стеченог током конструисања и испитивања, истакао је, између осталог, др Давидовић.

О научном и стручном доприносу књиге говорили су  рецензенти издања, проф. др Божидар Росић, редовни професор Машинског факултета у Београду у пензији, проф. др Војислав Милтеновић са Машинског факултета у Нишу и проф. др Синиша Кузмановић са Факултета техничких наука у Новом саду. Четврти рецензент,  проф. др  Блажа Стојановић са Факултета инжењерских наука у Крагујевцу, био је оправдано спречен да присутвује промоцији.

„Књига представља систематизовани приказ дугогодишњег научно-истраживачког рада аутора који су кроз пажљиво и темељно истраживање успели да обједине најновија сазнања из науке с практичним решењима преносника који одговарају изазовима савремених турбо мотора“, истакао је професор Божидар Росић.

Како је навео, конструкција преносника екстремно високих брзина била је инспирација и изазов с којом су се аутори ове књиге успешно изборили с обзиром на низ постављених контрадикторних захтева у погледу преносног односа, габарита, поузданости, радног века, динамике спрезања зупчастих парова, стабилности и вибрације,  система подмазивања, заптивања, хлађења, степена искоришћења, као и других захтева.

„Аутори су са огромном енергијом и великим ентузијазмом, кроз теоријске анализе, прорачуне и испитивања преносника одговорили на постављене захтеве и стечена теоријско-практична знања преточили у изузетну књигу, која је,  према мом мишљењу, драгоцен ресурс за сваког машинског инжењера. Она не само да пружа одговоре на кључна питања у области конструкције и испитивања преносника, већ подстиче иновације и разматрање нових решења у области машинства, што је од великог значаја у контексту све сложенијих захтева индустрије. Уверен сам да ће књига подстаћи младе инжењере на креативност и иновативнот у решавању конструкционих проблема са којима се буду сусретали у пракси“, поручио је проф Росић.

Професор Воја Милтеновић изразио је своје импресије о публикацији коју ју је оценио веома значајном за даљи развој науке у области контрукције и испитивања редуктора, јер су у њој, како је навео, изложена решења која до сада нису била присутна у литератури.

Осврнувши се на  изузетно сложене процесе који се дешавају у спрези механичких система, проф. Милтеновић је честитао ауторима на храбрости да се ухвате у коштац са изазовом да,  у једном ограниченом окружењу  у којем преносници раде и где  постоје многа ограничења, покушају да реше бројне конструкционе проблеме и дођу до решења применљивог у пракси.

Према његовим речима интеграција теоријских и практичних решења је кључна за успешан развој нових технологија и система. „Зато је важно да решења до којих су аутори дошли својим знањем и искуством у пракси буду доступна стручној и научној јавности, јер развој високих технологија подразумева и решавање сложених задатака“, поручио је између осталог, проф. Милтеновић и ауторима још једном упутио најискреније честитке.

Присутнима се обратио и трећи рецензент, професор Синиша Кузмановић који је у свом говору указао на недостатак литературе о механичким преносницима и истакао непоходност писања нових књига из ове области како би се попуниле празнине и пружила подршка развоју инжењерске струке.

„Постоји веома мало књига о механичким преносницима, посебно о преносницима механичке енергије и кретања. Иако се могу наћи неке књиге о редукторима, многе специфичне области нису адекватно покривене, што отежава рад инжењерима у овој области. У том смислу књига „Редуктори турбовратилних мотора“ представља знчајан теоријски и практични допринос“, рекао је проф. Кузмановић.

Како је навео, постоје разне књиге о редукторима, али ни у једној до сада није хронолошки описан развој конструкционог решења, нити су представљени сви проблеми и дилеме са којима су се аутори суочавали, као што је то дато у овој публикацији.  Према томе, књига је изванредно написана и веома је корисна за будуће конструкторе“, истакао је, проф. Кузмановић, уз топлу препоруку свима да прочитају књигу.

У име ауторског тима, присутне је поздравио професор емеритус др Милиосав Огњановић и том приликом се захвалио  рецензентима и издавачима књиге на подршци, на првом месту компанији ЕДеПро са чијим су ресурсима развијена конструкцијска решења и лабораторије за испитивања, а добијени резултати приказани у књизи.

Говорећи о мотивима аутора да напишу једну овакву књигу, проф. Огњановић је навео више разлога, а један се односи на недостатак литературе о механичким преносницима, посебно о редукторима и другим специфичним конструкцијама. Други мотив се односи на актуелне трендове у области информационих технологија и вештачке интелигенције које су, како је навео, у великом замаху и могу значајно да маргинализују класично машинство.

„Међутим, вештачка интелигенција и информационе технологије не могу да замене механичке системе, са којима је комплементарно. Потребно је да се обе области интегришу и раде заједно“, истакао је проф. Огњановић.  С тим у вези, истиче важност развоја знања и искуства у области механичких система јер ће и у будућности, како је навео, бити потребни кадрови који ће радити на развоју нових машинских система који су у складу са новим трендовима који подразумевају примену информационих система и трансформацију биолошких система у техничке.

Почетну идеју за писање ове књиге дао је проф. др Бранислав Јојић, тада директор компаније ЕДеПро и подстакао ауторе да систематизују своје знање и искуство у области редуктора и механичких преносника, како би се сачувало знање и искуство за будуће генерације инжењера и подстакле иновације у овој области. „Иницијатива проф. Јојића  била је и то да се у компанији ЕДеПро покрене развој нових машинских система, што подразумева и стварање критичне масе инжењера који ће стећи искуство кроз развој нових производа, а затим и развој производних капацитета и производа који би покрили трошкове тог развоја. То је процес који тече и надам се да ће бити успешно настављен“,навео је, између осталог, проф. Огњановић.

Промоцију књиге организовали су Асоцијација за Инжењерски дизајн и Машинске елементе (АДЕКО),  Одељење машинских наука Академије инжењерских наука Србије (АИНС), Катедра за опште машинске конструкције и Катедра за ваздухопловство Машинског факултета у Беoграду.

У име АДЕКО асоцијације скупу се обратио председник те организације, професор емеритус др Радивоје Митровић који се захвалио колегама из Новог Сада, Крагујевца, Ниша, Краљева и других крајева земље који су дошли на промоцију, а затим се обратио пристуним студентима и младим истраживачима са Машинског факултета.

„Професор Огњановић с правом каже да су механички преносници снаге још незаменљиви, а да простора за даљи напредак и те како има. Технологија машинског учења нам омогућава да  прикупљамо велики број података на основу којих можемо да сазнамо шта се дешава у спрези бокова зубаца или у контакту котрљајних тела, обрађујемо те податке, управљамо њима, утичемо на радни век и подижемо поузданост. У том смислу књига представља драгоцено штиво на коме може даље да се ради. Његова предност у односу на сличне уџбенике је у симбиози теоријских знања и искуства.  Искрено се надам да ће се велики број вас одважити да кренете пут предузетништва и да ова знања преточите у успешне пројекте“, закључио је проф. Митровић.

(Извор: Машински факултет)

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.