Ове године точкови „Друмске стреле“ клизили су стазама легендарног Red Bull Ring-a у Аустрији, Hungaroring-a у Мађарској, као и картинг стазом СТ- Рауш у Хрватској. Реч је о деветом, по реду, возилу у класи Формула студент са мотром СУС, на чијем развоју већ десет година предано раде студенти Машинског и других факултета Универзитета у Београду.
“Друмска стрела” је први и најуспешнији српски Формула студент тим који од 2010. наступа на престижном Формула студент такмичењу широм Европе. Иза себе имају девет возила са бензинским мотором и више од 20 такмичења на којима су постигли завидне резултате, признања и похвале стручњака водећих аутомобилских индустрија у свету. До краја 2021. године најављују завршетак и првог електричног болида у историји тима.
Формула студент је такмичење у осмишљавању, конструисању и изради тркачких болида. Конципирано је да подстиче иновативност и развијање практичних вештина студената и састоји се из два дела – статичких и динамичких дисциплина. Статичке дисциплине обухватају презентацију возила, објашњење саме конструкције возила, образложење цене возила по појединим деловима и технологијама израде и пословни план. Динамичке дисциплине обухватају реалну вожњу у оквиру које се раде осмице, мере се убрзање и ефикасност возила, а обухвата и трку издржљивости.
“Друмска стрела” је ових дана успешно звршила још једну сезону. Раме уз раме с тимовима водећих светских универзитета наступили су на три Формула студент такмичења – FS Austria, FS East i FS Aple Adria. О томе да ли су задовољни оствареним резултатима, разговарали смо са вођом тима Богданом Чарапићем, иначе студентом мастер студија Машинског факултета на Модулу за индустријско инжењерство.
“Сам пласман на једно престижно такмичење као што је FS Austria можемо да сматрамо успехом”, каже наш саговорник. Друмска стрела је на овом такмичењу учествовала и у статичким и динамичким дисциплинама. Судијама, инжењерима водећих светских компанија аутомобилске индустрије, представили су дизајн возила, као и трошкове израде. Због проблема на техничком прегледу прескочили су Acceleration и Skidpad дисциплине, али су зато учествовали у AutoX дисциплини где су остварили завидан резултат – 11. место.
“Такође смо поносни на чињеницу да је наше возило, у складу с ригорозним правилима елитног FS Austrija такмичења, прошло технички преглед и што је у најзахтевнијој динамичкој дисциплини “Трци издржљивости” направило чак шест кругова”, истиче Богдан.
“Друмска стрела” је имала запажене разултате и на FS East такмичењу у Мађарској. Успешно је обављен pre-scrut, као и scrutineering, а на egress тесту возачи “Друмске стреле” показали су своју брзину. “Изузетно смо поносни на Cost and Manufacturing – статичку дисциплину где се наш тим одлично пласирао заузевши 10. место. Одбрана бизнис плана је такође била успешна, а наш тим се и у тој дисциплини нашао међу 10 најбољих”, наводи наш млади саговорник.
Другог дана такмичења успешно је положен и тилт тест. Возило је испунило све до тада задате задатке, а такмичарски дан завршен је успешном одбраном дизајна возила. “Остали дани такмичења били су јако изазовни за наш тим. Иако је наше возило успешно прошло испитивање, имали смо великих напора да превазиђемо техничке проблеме, због којих ће Hungaroring морати да се стрпи до следеће сезоне да осети врелину гума Друмске Стреле”, каже Богдан.
На трећем такмичењу, FS Alpe Adria у Хрватској, млади инжењери “Друмске стреле” су на препоруку судија исправили и побољшали неколико ставки на возилу, после чега је успешно положен scrutineering. У Cost дисциплини тим је освојио завидан резултат и заузео друго место. Презентација и одбрана бизнис плана и дизајна крнусани су 11. и 7. местом, а у укупном пласману такмичења “Друмска стрела” је била међу десет најбољих тимова.
Тим је сезону 2021 завршио представљањем на Electric Vehicles Days – првој конференцији И регионалном сајму посвећеном електромобилности, који је недавно одржан у Новом Саду. На позив организатора сајма, учествовали су, не само у излагачком делу манифестације, него и на једном од тематских панела, на којем је вођа тима Богдан Чарапић представио досадашње пројекте “Друмске стреле”и за крај године најавио завршетак прве електричне формуле.
“Друмска стрела” је у овој сезони бројала више од 100 студената са чак осам факултета Универзитета у Београду. Поред академаца Машинског факултета на пројектима су учествовали и њихове колеге са Технолошко-металуршког, Електротехничког, Економског, Архитектонског и Правног факултета, као и Факултета организационих наука и Војне академије.
“Ове године тим су чинили претежно млади инжењери у успону, али смо показали да смо спремни за све изазове која је сезона 20/21 ставила пред нас. Ту првенствено мислим на велике промене у раду тима услед пандемије Цовид 19, због чега је и такмичење пузирано годину дана. У том смислу, учествовање на овогодишњим такмичењима је наша морална победа, а тим је направио искорак ка квалитетнијем раду и бољем возилу”, закључио је Богдан.
(Извор: Машински факултет)