Eco driving – МФ и Град Београд заједно у очувању животне средине

Print screen

Светска здравствена организација недавно је објавила да у Србији више од 5.400 људи годишње прерано умре због загађеног ваздуха, а најновија истраживања указују да је саобраћај један од главних извора емисије штетних гасова у Београду. Многе земље у свету проблем издувне емисије решавају увођењем система Eco driving-а, као једне од најефикаснијих мера за постизање енергетске ефикасности и очувања животне средине.

Однедавно се и у Београду примењује овај систем. Наиме, тим истраживача Машинског факултета у сарадњи са Градским секретаријатом за саобраћај осмислио је пројекат „Смањење издувне емисије јавног превоза на територији Београда увођењем система Eco driving.“ У пројекту, чији је носилац модул Машинство и информационе технологије, учествује велики број професора и сарадника Машинског факултета. О томе је за сајт МФ говорио  мастер инжењер машинства Милош Васић, асистент на Катедри за ваздухопловство.

Print screen

Eco driving, према његовим речима, представља систем енергетски ефикасне употребе возила којим се омогућава смањење штетних утицаја јавног превоза на животну средину и то кроз смањење емисије штетних гасова (ЦО2, ЦО, НОx и СОx), продужење радног века возила, као и повећање безбедности у саобраћају, укључујући уштеду горива, као и већу сигурност свих учесника у саобраћају.

Како би  одредили најбољи модел за смањење емисије издувних гасова из возила јавног превоза на територији Београда, истраживачи МФ су најпре урадили анализу стања јавног саобраћаја, креирали оптимални модел који је верификован експерименталним истраживањем, израдили хардвер и софртвер и предложили решење за увођење система Eco driving.

У току је пробна примена одабраног модела на возилима ГСП који саобраћају на неколико изабраних линија. У аутобусе је уграђена опрема за мерење емисије штетних гасова, која се састоји из два дела. У једном се сакупљају честице издвуне емисије које се касније мере помоћу сонде, а други део је рачунар који је путем ОБД-а прикачен за само возило и и прати начин вожње. Тако смо у прилици да прецизно утврдимо директну везу између начина вожње и емисије штетних гасова, што ће у великој мери помоћи и возачима да прилагоде вожњу и на тај начин допринесу смањењу загађења, нагласио је наш саговорник.

Овај пројекат, чији је основни циљ да се унапређењем ефикасности и безбедности у саобраћају подигне И квалитет заштите животне средине у нашем главном граду, изазвао је велику пажњу београдских медија, међу којима је и ТВ Студио Б, чији прилог преносимо у целости.

[su_youtube url=“https://youtu.be/zJlxGZEJZaQ“ width=“300″ height=“280″]

(Извор: Машински факултет)

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.