Студентски тим Беоавиа: Будућност српског ваздухопловства

За студентски тим Беоавиа, који се бави пројектовањем и израдом ракета и беспилотних летелица, не постоје границе. Ове године су изнедрили три иновативна пројекта симболичних назива – Аурора, Феникс и Кос. Реч је о једној ракети, једној беспилотној теретној летелици и једној летелици VTOL конфигурације с којима ће учествовати на три престижна међународна такмичења у области ваздухопловства.

Чланови Беоавие с летелицом „Феникс“

„Беоавиа“ је основана пре пет година на иницијативу студената са Катедре за ваздухопловство Машинског факултета у Београду. Тим тренутно броји око 60 чланова, а поред студената Машинског факултета на пројектима раде и њихове колеге с Електротехничког, Технолошко-металуршког, Саобраћајног и Природно-математичког факултета, Факултета организационих наука, Факултета за физичку хемију и Војне академије.

Машински факултет пружа пуну подршку студентским пројектима који подстичу иновативност, креативност и предузетнички дух код младих и представљају добру прилику за надоградњу стеченог теоријског знања,  као и и несметан развој личних и професионалних вештина које су од стране послодаваца све траженије.

 „Аурора 3“ је пројекат истоимене ракете-једрилице с којим су се пласирали у финале Ербасовог такмичења „Airbus Sloshing Rocket Workshop 2022“.

Тестирање ракете „Аурора 3“

„У првој рунди такмичења, која је одржана средином јуна, наш пројекат је оцењен као једно од три најбољих решења летелице са резероаром којим се минимизира тзв.“ефекат бућкања“. Одличне оцене одвеле су нас директно у финале такмичења, које ће бити одржано од 17. до 23. јула у Тераси, у Шпанији“,  каже Немања Петровић, студент Машинског факултета и кородинатор Сектора за маркетинг Студентског тима „Беоавиа“.    

„Аурора 3“ се састоји од тела ракете и крила која јој омогућавају велики долет уз минималну снагу пропулзије према техничким захтевима такмичења. Ракета је погоњена млазом воде и ваздуха под притиском, а задатак је да вертикално узлети, а затим пређе у беспогонски хоризонтални лет системом аутоматске регулације у целом процесу. Другим речима, постаје једрилица.

„Током лета ракета у свом телу носи течни терет, а задатак је да се минимализује утицај бућкања, што смо постигли посебно осмишљеним техничким решењем.  Правила такмичења су слична као и претходних година, али је овог пута радни притисак у погонским резервоарима повећан са четири на десет бара“, наводи наш саговорник.

 „Беоавиа“ и раније учествовала на „Airbus Sloshing Rocket Workshop“-у, где су постигли значајне успехе. С пројектом „ Аурора 1“,  тим је 2019. године освојио прво место за идејно решење, док су у укупном пласману били четврти. Пројекат „Аурора 2“ је 2021. године такође освојио прво место за идејно решење, а у генералном пласману „Беоавиа“ је заузела треће место.

Други пројекат на којем су ови млади ентузијасти вредно радили је беспилотна теретна летелица „Феникс“ с којом ће учествовати на међународном такмичењу „AIR CARGO CHALLENGE“, од 04. до 09. јула у Минхену.

Немања Петровић (у средини) на Међународном сајму технике

„На овом такмичењу смо први пут учествовали 2019. године када нас је представљала летелица „RAVEN 19“. Сада смо пројектовали и израдили беспилотну летелицу „Феникс“, која је  96% израђена од композитног материјала, због чега је маса летелице свега 3 килограма. Феникс је летелица на електрични погон, размаха крила од 2,5 метра и максималне масе у полетању 7 килограма и основни задатак је да пренесе кесе за трансфузију крви до неприступачних терена. Задатак, такође, подразумева да летелица успешно полети на полетној стази, не дужој од 60 метара, одради лет у трајању од 2 минута носећи поменути терет и затим безбедно слети на полетно-слетну стазу“, објашњава Немања.

Прави изазов за тим биће такмичење „NEW FLYING COMPETITION 2022“ крајем септембра у  Хамбургу где ће представити нову  VTOL летелицу „Кос“.

 „Циљ такмичења је да се направи енергетски ефикасна летелица VTOL конфигурације, односно, летелица која узлеће и слеће вертикално, попут хеликоптера, а лети хоризонтално као авион класичне конфигурације. Летелица „Кос“ је композитна летелица на електро погон и тренутно је у фази производње. Задатак је да вертикално полети носећи у трупу терет од 2 килограма, прелети 10 километара у класичном лету, затим да из ваздуха сними терен, мапира позиције пет унапред задатих мета и на крају вертикално слети на место одакле је полетела, а све то уз што мањи утрошак енергије. Да би успешно обавила задатак пројектовали смо и систем аутопилота који летелици омогућава потпуно аутономан лет“,  каже Немања.

„Кос“ је друга по реду летелица VTOL конфигурације коју су направили ови талентовани студенти. Претходна VTOL летелица „Оса“ направљена је 2020. године, такође за такмичење „New Flying Competition“, када је Беоавиа освојила треће место и то у конкуренцији 50 тимова из целог света. Такмичење је и те године требало да се одржи у Хамбургу, али се због пандемије наш тим такмичио путем интернета са аеродрома „Раван“ недалеко од Чачка.

(Извор: Машински факултет)

поделите...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Bookmark the permalink.

Comments are closed.