„Друмска стрела“ представила пројекте возила за сезону 2021

Формула студент тим „Друмска стрела“ представио је пројекте тркачких возила за сезону 2021. Реч је о возилу класе Формула студент на електрични погон, првом у историји тима и деветом по реду болиду са класичним СУС мотором, с којима ће наступити на четири Формула студент такмичења – у Италији, Мађарској, Аустрији и регионалном такмичењу у Хрватској.

Презентацији на Машинском факултету присуствовали су представници компаније ЗФ Србија, која је и генерални спонзор првог и најуспешнијег Формула студент тима у Србији. Они су високо оценили инжењерско знање, мотивацију и ентузијазам чланова „Друмске Стреле“, који већ десет година пројектују и израђују тркачка возила за Формула студент такмичења широм Европе. Посебно су истакли креативност и иновативност студената у пројектовању и изради возила на електрични погон, што је, како су навели, један од великих изазова и у савременој аутомобилској индустрији.

„Све што смо данас имали прилику  да видимо је феноменално“, рекао је господин Милан Грујић, некадашњи студент и дипломац Машинског факултета, а сада један од директора компаније ЗФ Србија.  Он је оценио да је рад на пројектима, као што је „Друмска стрела“, веома битан за студенте, јер значајно доприноси стицању нових знања и професионалном развоју будућих инжењера.

Компанија ЗФ Србија и Машински факулет успешно сарађујy oд јуна 2019. године када је та компанија званично започела пословање у Србији. Од почетка су подржавали Формула студент тим „Друмска стрела“, а садашње генерално спонзорство представља логичан наставак те сарадње.

„С обзиром да је наша инвестиција у Панчеву фокусирана на развој електро возила, то је добра прилика за све нас, посебно за студенте Машинског факултета да препознају трансформацију која се дешава у аутомобилској индустрији и учествују у развоју најновијих технологија и свега што у суштини представља будућност“, истакао је господин Грујић.

Успешној сарадњи у великој мери су допринели квалитет студија и истраживања на Машинском факултету, као и флексибилан приступ образовању и обуци будућих инжењера, који прати актуелне технолошке трендове и студијске програме прилагођава захтевима тржишта. Конкретан резултат те сарадње је неколико предмета на мастер академским студијама који су креирани управо према сугестијама ЗФ-а.

„Веома ми је драго да имамо прилику да кроз различите наставне садржаје интегришемо е-мобилност на унверзитет и на тај начин омогућимо студентима образовање у тој области, као и потенцијалну прилику да своју професионалну каријеру граде у ЗФ-у, рекао је господин Михаел Штаух, такође један од директора у тој немачкој компанији.

Говорећи о значају образовања инжењера у области е-мобилности он указао на важност подршке факултета и универзитета студентским пројектима у овом домену, јер ће их то, како је навео, додатно оспособити за тражиште рада у будућности.

Оцењујући пројекте „Друмске стреле“ изузетним, он је изразио је задовољство што је компанија ЗФ имала прилику да стручним саветима и искуствима, као и кроз израду конкретних делова, подржи студенте да своју идеју о возилу на електрични погон успешно реализују.

Богдан Чарапић, вођа тима „Друмска стрела“ гостима је представио пројекат новог возила са СУС мотором.  „Да би побољшали перформансе возила, применили смо низ иноватнивних конструкторских и технолошких решења“, рекао је он.

Када је реч о шасији и ослањању, не само да је измењен кочни диск, него је промењена и кинематика педале кочнице, а скраћен је и ход педале гаса. На погону су урађене измене на издувном подсистему и систему за хлађење мотора. Оптимизован је и цео аеропакет.

„Око 90% пројекта је завршено. Тренутно приводимо крају тестирање свих подсистема, као и целог система возила. То је једна од најзахтевнијих ствари у оваквом развојном пројекту, јер све компоненте треба склопити у једну целину и направити синергију између њих“, нагласио је Богдан Чарапић, иначе студент мастер студја МФ на модулу Индустријско инжењерство.

Велики изазов за млад и амбициозан тим био је пројекат возила на електрични погон за које су развили уникатне литијум-полимерске батерије. То теоријски омогућава да возило достигне брзину од 100 км на сат за 2,5 секунде.

„Када је реч о електро формули акценат је на бескомпромисној поузданости и безбедности возила. С тим у вези, применили смо низ софистицираних и иновативних решења, а главна иновација је монокок шасија израђена од карбонских влакана, која ће у великој мери допринети побољшању ародинамичких и динамичких перформанси електро возила“, рекао је Душан Шошкић, студент основних академских студија на МФ и вођа Е-пројекта.

Динамику електро формуле додатно побољшава и погон на сва четири точка, што омогућава независно управљање сваким точком понаособ.

Ови млади људи самостално су испројектовали и целокупну електронику, укључујући систем за надзор батерије (bms), контролну јединицу мотора (ecu), контролну јединицу за нисконапонске актуаторе, телеметрију и заштитни систем, о чему је говорила Марта Аврамовић, студент софтверског инжењерства на ЕТФ-у и координатор подтима за софтвер и електронику.

Друмска Стрела свој развојни пут гради кроз амбициозне, талентоване студенте који непрестано раде на унапређењу система, усавршавањем постојећих или проналажењем иновативних решења, било да је у питању возило или организација. Будућност тима је у подстреку ових иновација, и успешном руковођењу пројектом које треба да обезбеди што боље услове за рад и напредак студената, као и реализацију њихових идеја.

Презентацији пројеката „Друмске стреле“ присуствовали су и проф. др Радивоје Митровић, актуелни декан Машинског факултета,  проф. др Владимир Поповић, новоизабрани декан Машинског факултета, проф. др Марко Милош, ментор тима, господин Петар Петровић, менаџер Сектора за људске ресурсе у компанији ЗФ Србија… Поред њих, скупу су присуствовали и актуелни чланови Друмске стреле – Лука Николић, коoрдинатор подтима за маркетинг и  Душан Опсеница, координатор за шасију и ослањање, као и алумни тима Миљана Стојановић и Никола Стефановић.

(Извор: Машински факултет, Ивана Субашић)

Bookmark the permalink.

Comments are closed.