Електични аутобуси – Савремени инжењерски изазов

Због једноставног система пуњења, нулте еимисије издувних гасова и веома тихог рада електрични аутобуси су све пристунији на улицама многих градова…  Београд је први град у региону, а и шире који је у јавни градски превоз увео електричне аутобусе на суперкондензаторе.  Од 2016. године, када је започео овај пројекат, на градској линији ЕКО1 саобраћа пет возила. Тренутно се разматра набавка још 80 аутобуса.

Студенти Машинског факултета са Модула за машинство и информационе технологије недавно су имали прилику да виде како ови аутобуси функционишу у пракси. Током промотивне вожње, у организацији Градског саобраћајног предузећа Београд, будући машински инжењери су до детаља упознали главне перформансе ових возила…

„Студенти су упознали предности суперкондензатора у односу на акумулатор, начин на који су конструисани електрични подсистеми, а сазнали су и појединости везане за потрошњу електричне енергије, начин санбдевања и друго“, изјавио је за сајт МФ, Душан Савковић, извршни директор ГСП за техничку експлоатацију електроподсистема. Он је  изразио задовољство што је био у прилици да младим колегама пренесе знања и искуства из пројекта који је завршен  ове године.

О експлоатационим карактеристикама електробуса говорио је Слободан Мишановић, пројектни менаџер у ГСП Београд, задужен за реализацију пројекта. Реч је о дванаестометарском аутобусу, чији је капацитет 80 путника. Просечна потрошња електричне енергије у регуларним условима (пролеће-јесен) је око  1,1 kWh по километру. То је четири пута енергетски ефикасније у поређењу са дизел аутобусом који на истој линији троши око 44 литара на 100 км.  „С обзиром да је цена електричне енергије значајно нижа од дизел горива уштеде су заиста велике и у том смислу исплативост овог пројекта се очекује у седмој години од пуштања у саобраћај“, рекао је господин Мишановић.

Секретаријат за саобраћај Града Београда и ГСП тренутно разматрају могућности финансирања пројекта који предвиђа набавку и увођење  80 електробусева у јавни превоз. Пројекат би према речима Душана Савковића требало да буде реализован у наредних пар година. „У првој пројектној години фокус ће бити на формирању логистичке подршке пуњача и снабдевања електричном енергијом возила, а након тога аутобуси би били одмах убацивани у саобраћај“, нагласио је на саговорник.

„Тренд увођења аутобуса на електрични погон у јавни превоз присутан је у више од 80 европских градова, где је у експлоатацији тренутно око 800  возила. ГСП Београд  пажљиво прати искуства других земаља и развијајући властито искуство иде у корак са светским тренденцијама,  додао је Слободан Мишановић.  Према његовим речима, основа за анализу и сагледавање, пре свега, еколошких ефеката  аутобуса на електрични погон , био је пројекат „Смањење издувне емисије јавног превоза на територији Београда увођењем система Eco driving“.

У овом пројекту, чији је носилац био модул Машинство и информационе технологије, учествовао је велики број професора и сарадника Машинског факултета. Они су развили јединствени систем за мерење нивоа издувне емисије штетних гасова у реалим условима експлоатације аутобуса, рекао је доц. др . Горан Воротовић. На тај начин, додао је, успели смо да прецизно утврдимо директну везу између начина вожње и емисије штетних гасова. ГСП Београд је препознао значај овог пројекта, што је резултирало набавком 400 еco driving уређаја.

Истраживачи и професори МФ на Модулу за МИТ и Катедри за моторна возила се већ дуги низ година баве проблематиком електровозила са научног, техничког и еколошког становишта. С тим у вези, како је навео др Воротовић,  код Агенције за безбедност саобраћаја покренута је иницијатива за израду посебног правилника за исптивање возила према истим условима који важе у ЕУ.  Део тог материјала односи  се и на начин имплементације тих стандарда у Србији, не само кроз законодавство, него и у пракси.

„Без обзира што у Србији и неким земљама у окружењу  електровозила можда и нису толико елколошка јер се електрична енергија и даље добија из фосилних горива, чињеница је да та возила представљају будућност. Превозна средства су данас више компјутери него машине и наши студенти морају да буду спремни и  на први начин искористе предности своје струке која је најближа интеграцији информатике и модерног друштва. Отуда и иницијатива за ову презентацију електричних аутобуса ГСП Београд“ , нагласио је на крају др Горан Воротовић.

(Извор: Машински факултет)

Bookmark the permalink.

Comments are closed.