“Зелена мобилност” шанса за Србију и регион

Пуштањем у рад првог, супербрзог пуњача за електричне аутомобиле испред Машинског факултета у Београду, симболично је означено укључивање Србије и њеног главног града у коридор “Зелене Балканике”.  Supercharge пуњач у рад  је свечано пустио aмбасадор Републике Словеније у Србији Њ.Е. Владимир Гашпарич.

Пројекат „Зелена Балканика“ представљен је у петак на Машинском факултету у Београду на конференцији одржаној у склопу дана Словеначко-српског пријатељства а под покровитељством потпредседника Владе Србије Ивице Дачића и потпредседника Владе Словеније Карла Ерјавеца. То је пројекат који, реализацијом станица за пуњење електричних возила на обновљиве изворе енергије дуж око 2.000 км дугог регионалног  пута, треба да омогући  “зелену мобилност” у региону. Односно, коришћење електомобила на ауто-путу од Минхена преко Салцбурга, Љубљане, Загреба, Београда, Скопља, Подгорице, Тиране до Дубровника, Сплита и Задра до Копра.

Зелена Балканика је део великог пројекта који се тренутно реализује са европском комесарком за транспорт Виолетом Булц, са циљем да се регион претвори у лабораторију зелене мобилности за ЕУ, рекао је председник УО Хидриа ј потпредседник Самита 100 Изток Сељак. С тим у вези, он је најавио и покретање Иновативног центра зелене мобилности, који ће радити на развоју високотехнолошких решења. Налазимо се у епохалном периоду велике трансформације друштва, које ће се базирати на обновљивим изворима енергије и економији дељења. Неке индустрије ће бити избрисане, а неке измењене, међу којима и аутомобилска индустрија. Зато треба да удружимо снаге И искористимо шансу коју доноси “нова епоха”, рекао је Сељак и позвао студенте да својим идејама и иновативним решењима допринесу водећој позицији региона у е-мобилности у Европи и свету.

Велика је част што је баш Машински факултет домаћин оваквог скупа посвећеног будућности превоза – рекао је проф. др Радивоје Митровић, декан Машинског факултета. Он је нагласио да МФ подржава пројекат “зелене мобилности” јер је развој инфраструктуре услов за много веће коришћење електричних аутомобила. Указујући на потребу мобилизације и партнерства свих јавно-приватних институција, које треба да се баве овим важним питањима, професор Митровић је рекао да је МФ веома поносан на свој Формула Студент Тим “Друмска стрела” који поред болида са класичним погоном прави и возило са електромотором.

Учесници конференције су истакли да свет улази у највећу револуцију у икад, која ће све променити и донети нову инфраструктуру и у транспорту. Прва револуција је био воз, друга аутомобил, а трећа ће бити електрична возила по принципу кар шеринга, тако што ће људи користити аутомобил али неће бити његови власници.

Дигиталне технологије већ брзо мењају свет и земље у региону треба максимално да их примењују, не само када је реч о зеленој мобилности, него и шире, рекао је, између осталог, Небојша Бјелотомић из београдског ЦЕО “Сага”. Матеј Чер, пионир електричне мобилности у Словенији из ЦЕО Аванткар-а говорио је о економији будућности, утемељеној на обновљивим изворима енергије и вештачкој интелигенцији. Позивајући земље региона да што пре ухвате корак са светом, он је подсетио да су у свакој револуцији најбоље прошли они који су се најбрже прилагодили, па и одређивали правац промена.

Марко Фемц из компаније “План-нет” је подсетио да Тесла роадстер 2008. започео прву серијску употребу лутијум јонске батерије са дометом од 320 км, док сада батерија може да издржи и више од 700 км. То значи, додао је, да би са електричним аутомобилом путовање од Љубљане до Београда могло да кошта свега 9,6 евра, уколико би постојала мрежа брзих станица за пуњење, а било би потребно седам сати за прелазак те раздаљине. О виђењу мобилне будућности компаније BMW до 2030. године, испред компаније Delta Motors, говорила је директорка, Александра Ђурђевић. Веома занимљива је била И презентацја о потпуној трансформацији компаније “Петрол”, а као добар пример старт-упова представила су се предузећа “Spring” i NGV са пројетима е-бицикла, одн. најбрже е-ролке на свету.

На идеји да се направи цео низ супербрзих пуњача у регону заједничким снагама раде ротари клубови у региону, Хидриа, аутомобилски кластер Словеније са бројним партнерима „Аванткаром“, BMV, Петролом, План-нетом.. Гувернер Ротари Дистрикта Србије и Црне Горе Владимир Матић је изјавио да су иновативна партнерства пут са којим регион Балкана може и треба да се истакне. Он је изразиои наду да ће Србија, у наредних неколико година, имати бар 150 пуњача дуж аутопута које би могли да користе сви који иду правцем од Минхена до Солуна.

(Извор: Машински факултет)

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.