М. Живковић, Linde Hydraulic: Дуално образовање, успешна привреда ( Немачко искуство)

У Србији се припрема законодавни оквир за увођење дуалног образовања у школски систем. Такав тип школовања у великом броју земаља има дугу традицију. У пракси дуално образовање представља систем стручног школовања на два места. У стручној школи се изучава теорија, односно теоријска настава, а у компанији се обавља практична настава. Та комбинација образовања се широм Европе сматра успешном и представља кључни фактор успеха привреде.

Кроз дуално образовање ученици стичу, не само практична знања неопходна за рад у струци, него и теоретска знања која су веома важна за њихову пословну каријеру. Ко се докаже у току школовања, њега фирма за обуку након завршетка школовања често преузима као стручњака. Ако је постигнут добар успех, постоји могућност да се ученик даље школује и да касније преузме у тој фирми чак и водеће послове или да се осамостали.

Најбољи пример је животна и професионална прича господина Миодрага Живковића, директора постпродаје немачке компаније – Linde Hydraulics за цео свет. Господин Живковић био је гост Машинског факултета у Београду, где је одржао веома интересантно предавање о успешној пракси дуалног образовања у Немачкој. Као позитиван пример, навео је свој лични развојно-образовни и професионални пут од машинбравара до садашњег, веома високог положаја у компанији.

Рођен је у Београду, где је похађао основну школу, а затим се са породицом сели у Немачку. Наставља школовање најпре у Централној школи у Франкфурту, а потом у школи за машинбраваре при компанији Линде. Уписао сам машинбраварску школу, иако нисам знао шта је то. То школовање је трајало четири године. Имао сам теоријску и практичну наставу, јер сам истовремено и радио у фабрици. Посебно ме је занимала техника – конструкције, тестирање возила и наравно електроника. Због добрих резултата током школовања, фабрика ми је понудила посао у сервисном одељењу. После неколико година, уз дуално образовање,  завршио сам и машинско-техничку школу. Након тога нуде ми посао сервисног инжењера и инспектора. А онда је каријера кренула узлазном путањом. То је значило повратак у школу – стручно усваршавање наравно, опет кроз дуално образовање, истакао је господин Живковић, данас један од водећих људи у компанији.

У оквиру посете Машинском факултету, он је одржао и стручно предавање о развоју аксијално-клипних мотора и пумпи при Linde Hydraulics.

Дуално образовање је уско повезано са праксом, корисно је не само за ученике у привреди већ и за апсолвенте виших занатских школа, факултета и универзитета. У Србији се већ четири године, кроз пилот-пројекат, ђаци средњих стручних школа се образују и у компанијама. Пројекат је подржан од стране Немачке организације за техничку сарадњу (GIZ), Швајцарске агенције за развој и сарадњу (SDC) и привредних комора Србије и Аустрије. Влада Србије приводи крају нацрт првог Закона о дуалном образовању који треба да обезбеди регулаторни оквир и омогући увођење дуалног образовања у школски систем Србије.

(Извор: Машински факултет)

 

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.