MHCL 2017 – Светска истраживачка елита у БГ

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Freeimages.com

Београд ће од 4. до 6. октобра бити центар светске истраживачке елите у области интралогистике и логистике, као и машина за механизацију. Реч је о једном од најзначајнијих међународних скупова у тој области – XXII International Conference on Material Handling, Constructions and Logistics – MHCL 2017 (http://www.mhcl.info/), који заједно организују Машински факултет Универзитета у Београду (Катедра за механизацију) и Технички универзитет из Беча (Институт за инжењерски дизајн и техничку логистику).

Овај, 22. по реду, традиционални међународни скуп окупиће водеће истраживаче из Србије и још 14 земаља – Аустрије, Немачке, Холандије, Данске, Италије, Пољске, Грчке, Турске, Алжира, Кине, Вијетнама, Словеније, Хрватске и Црне Горе. Ове године акценат је стављен на неколико тема које ће бити разматране у оквиру шест одвојених сесија – транспортне машине прекидног и непрекидног дејства, рударске и грађевинске машине, логистички и интралогистички системи, инжењерски дизајн, као и логистика у лукама. Биће представљено више од 50 радова, од којих су шест по позиву.

Прва конференција, под називом “Транспорт у индустрији”, одржана је давне 1976. године, а од 2012. скуп сваке друге године наизменично, у Београду и Бечу, организују Катедра за механизацију МФ и Институт за инжењерски дизајн и техничку логистику Техничког универзитета у Бечу, истакао је у разговору за сајт факултета, проф. др Ненад Зрнић, продекан за међународну сарадњу и један од организатора.

Свечано отварање конференције предвиђено је за среду, 4. октобра у 14 часова, а уводна предавања по позиву одржаће шест водећих европских истраживача у области техничке логистике и механизације. Међу њима проф. Јоханес Фотнер са Техничког универзитета из Минхена, проф. Каи Фурманс са Техничког универзитета из Карлсруеа и проф. Торстен Шмит са Техничког универзитета у Дрездену, који су рангирани међу првих пет лидера у истраживању у Немачкој у овој области. Затим, ту су и проф. Дингена Шот са Техничког универзитета у Делфту у Холандији, др Талис Зис са Данског техничког универзитета, као и др Прземислав Мочко са Техничког универзитета у Вроцлаву у Пољској.

Према речима нашег саговорника реч је о веома актуелним радовима у којима су решења одређених проблема представљена на конретним примерима. Посебан акцент неких од уводних предавања биће на Логистици 4.0 као подскупу Индустрије 4.0 и дигитализацији и роботизацији транспортних система, а гости из Немачке осврнуће се на искуства своје земље и представити пројекте који су на том плану до сада урађени. С тим у вези, истакао је проф. Зрнић, веома је важно напоменути да су пројекти директан одговор на потребе индустрије, а то је добра прилика да млади истраживачи у Србији сазнају нешто више о најновијим истраживачким трендовима у свету.

У наставку конференције, своје радове ће представити и остали учесници, међу којима је и шесточлана кинеска делегација Шангајског института за испитивање специјалне опреме И техничка истраживања, коју предводи директор те научноистраживачке институције. Осим што ће учествовати на скупу, гости из Кине ће током боравка у Београду обићи лабораторије МФ И информисати се на који начин домаћи истраживачи решавају проблеме испитивања специјалне опреме.

Једно је сигурно, реч је о скупу који има дугу традицију и велики међународни значај. То најбоље потрврђују захтеви да се Зборник радова конференције, чији је издавач Машински факултет у Београду, доставља Националној библиотеци Немачке за науку и технологију у Хановеру и другим научноистраживачким институцијама у Немачкој, али и у другим европским државама, закључио је проф. Зрнић.

(Извор: Машински факултет)

Проф. Д. Груден: Морамо да научимо да производимо енергију

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Човек мора да научи да производи енергију за себе, исто као што је научио да производи храну, сматра академик проф. др Душан Груден, некада студент и асистент Машинског факултета у Београду, а данас светски признат аутомобилски стручњак, отац мотора са четири вентила, конструкције која већ 20 година није замењена ничим бољим. Професор Груден био је гост Машинског факултета у Београду, где је одржао веома посећено предавање на тему „Заштита околине у аутоиндустрије“, што је био повод да са њим разговарамо о изазовима „одрживог развоја“, аутомобилима будућности и судбини мотора са унутрашњим сагоревањем.

Иако су мотори са унутрашњем сагоревањем проглашени за загађиваче број један у свету, професор Груден је уверен да је будућност аутомобилске индустријје управо у развоју „мотора СУС“ који троше синтетичка горива произведена од биомасе, где ће, како је навео, угљен-диоксид и водена пара, настали у процесу сагоревања бити поново употребљени за стварање биомасе у затвреном циркуларном процесу.

Средином 20. века, подсећа наш саговорник, у целом свету уведени су прописи о ограничењу угљен моноксида, несгорелих угљоводоника, оксида азота и чађи у издувним гасовима моторних возила, што је био повод за тражење алтернативних погонских агрегата који би заменили тадашње безнинске ОТО моторе. Иако сам још као студент Машинског факултета слушао да клипни мотор са унутрашњим сагоревањем, популарно назван „СУС мотор“, није савршена машина и да ће за 10 до 15 година бити замењен новим, знатно бољим, пракса је показала да тај мотор нема адекватну земену.

Преласком карбуратора на систем убризгавања горива, увођењем електронских система паљења смесе и применом катализатора за накнадну обраду издувних гасова, ОТО мотор је испунио све законске прописе који су од 70-тих година прошлог века пооштравани чак 11 пута. Више од 500 модерних аутомобила данас има мању емисију токсичних компонената него једно возило пре 50 година, указао је проф. Груден.

Како је главни циљ еколошке политике 90-тих година био је усмерен на смањење емисије угљендиоксида у издувним гасовома моторних возила, што је захтевало и смањење потрошње горива, некии произвођачи аутомобила покушали су да у путничка возила уведу дизел моторе, који у поређењу са ото моторима имају за око 20 посто мању потрошњу горива. Ауди је средином 90-тих развио нови дизел мотор за директним убризгавањем, са четири вентила по цилиндру и са турбо пуњењем који је имао сличне особине као ото мотор, али знатно мању потрошњу горива, што га је учинило веома атрактивним.

Данашњи развој иде у правцу даљег смањења потрошње горива код бензинских мотора, уз испуњење законских прописа о емисији токсичних компонената. Једно од решења које се нуди за потпуну елиминацију емисије издувних гасова из моторниих возила јесте електро-мотор, али њихово главно ограничење је проблем складиштења ел. енергије у батерији. Међутим, истиче наш саговорник, многи недостаци електромобила моду да се избегну, увођењем тзв. хибридног погона, односно комбинације мотора СУС и електромотора.

Тако долазимо до кључног питања за даљу егзистенцију моторног саобраћаја, тј. питања снабдевања потребном енергијом, односно горивом. Један од атрактивних путева које нуди природа јесте фотосинтеза. Од угљен-диоксида и водене паре у атмосфери, уз помоћ сунчеве енергије, ствара се биомаса, одлична сировина за добијање синтетичких горива и за ото и за дизел моторе. Човечанство се данас налази на почетку овог развоја. А човек мора да научи да за себе прави енергију, као што је у прошлости научио да производи храну , закључио је проф. Груден.

Професионалну каријеру, проф. Груден је започео је као асистент на МФ на Катедри за моторе и клипне машине, а након усавршавања у Аустрији и Немачкој и доктората на тему смањења емисије штетних гасова који настају сагоревњем нафте или бензина у моторима, добија позив из Поршеа да руководи лабораторијом за испитивање сагоревања. Његова стручност и иновативност довели су га до места директора свеукупног развоја мотора брзих спортских Поршеа. Када је Порше у свом истраживачком центру у Вајсаху основао истраживачко одељење „Екологија и енергија“, Душан Груден је био први директор тог веома важног огранка.

Активан и истакнут представник српске дијаспоре, иницирао је оснивање Друштва инжењера и техничара Баден-Виртемберга. Током рата на простору бивше СФРЈ основао је форум немачких и југословенских грађана који се бавио разбијањем информативне блокаде и у ту сврху је штампан билтен „Зрна истине“, а у Штутгарту често организује разне музичке и драмске вечери. Сада ради на пројекту промоције највећих умова српске науке – Николе Тесле, Михајла Пупина, Милутина Миланковића и других.
(Извор: Машински факултет)

Златне дипломе инжењерима из 1967

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Машински факултет Универзитета у Београду је најстарија образовнонаучна институција у Србији И регион, а у октобру ове године обележава 69 година постојања. Дан факултета је прилика да се истакну важни резултати које је факултет остарио у протеклом периоду, награде најбољи студенти, али и прилика за подсећање на раније генерације студената. Тим поводом биће одржано низ пригодних свечаности, између осталог и додела Златних диплома генерацији инжењера која је дипломирала 1967.. године.

Додела Златних диплома биће одржана у четвртак 26. октобра 2016. године на Свечаној седници Савета Машинског факултета. Користимо прилику да још једном позовемо све инжењере из генерације 1967. године, који се нису пријавили, да се јаве на адресу Факултета (Деканат, Краљице Марије 16, Београд) или на тел. 011/3370-350.

У оквиру обележавања Дана факултета биће одржано низ предавања и свечаних седница на којима ће бити уручене и награде најбољим студентима, а фирмама и партнерима захвалнице и плакете. Програм обележавања 69 година постојања Машинског факултета биће заокружен Свечаном академијом која ће бити одржана 28. октобра.

(Извор: Машински Факултет)

Стипендије за најбоље студенте

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Савез студената Београда у сарадњи са школом за стране језике „Контекст“, расписује конкурс за доделу 25 стипендија за бесплатнo учење страних језика. Више о овом конкурсу можете прочитати у прилогу.

Докторска дисертација на увид јавности

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

О Б А В Е Ш Т Е Њ Е

 

Докторска дисертација и реферат Комисије о урађеној докторској дисертацији

„ПОДЗЕМНИ ВОДОНОСНИ СЛОЈ КАО СЕЗОНСКИ ТЕРМИЧКИ РЕЗЕРВОАР ТОПЛОТНЕ ПУМПЕ“ докторанда мр РУЖИЦЕ ТОДОРОВИЋ, дипл. инж. маш.

налазе се у Библиотеци Машинског факултета на увиду јавности 30 дана.

 

Београд, 29.09.2017. год.

„CERN Technical Student Programme“ – ПОЗИВ

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

CERN је објавио конкурс за „Technical Student Programme“ у трајању од 4 до 12 месеци (максимално до 14 месеци) за студенте ОАС и МАС.
Teks konkursa možete pogledati na OVOM linku. Конкурс је отворен до 16.10.2017. год.

Заинтересовани студенти треба да се јаве проф. др Марку Милошу (mmilos@mas.bg.ac.rs) и в.проф. др Милан Ристановићу (mristanovic@mas.bg.ac.rs) до петка 6.10.2017. год.

Вебмејл за студенте

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Поштовани студенти,

Како бисмо вам олакшали приступ мејл сервису, пуштен је у рад вебмејл на адреси https://webmail.studenti.mas.bg.ac.rs/. Корисничко име и лозинка су исти као и за приступ студентском сервису.

Више о мејл сервису: http://www.mas.bg.ac.rs/servisi/email-za-studente.

Центар за информационе технологије

Фондација „Душан Павловић“ – конкурс за стипендирање

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Фондација „Душан Павловић“ је настала из жеље за преношењем знања и подстицањем младих талената у области екологије, енергетске ефикасности, обновљивих извора енергије. За текућу школску 2017/2018 годину Фондација Душан Павловић је расписала конкурс за стипендирање два студента прве године мастер студија Машинског или сличног факултета. Детаљи конкурса су у прилогу.

Важно обавештење везано за упис студената на више године ОАС и МАС у школској 2017/2018. години

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Пре свих активности везаних око процедура уписа на више године ОАС и МАС, потребно је да сваки студент изврши следеће провере:

  • Провери у свом електронском индексу да ли су сви положени испити евидентирани, уколико нису званичним путем (mail-ом) обавести Шефа Службе за студентске послове о томе;
  • Провери у свом електронском индексу испуњеност услова за полагање испита. За испите који нису положени, а студент има испуњен услов, треба да провери да ли је ова чињеница евидентирана или не. У случају да није, студент треба да оде код предметног наставника и тражи да му наставник унесе услов у базу стечених услова или да му наставник на Образцу о испуњеност предиспитних обавеза својим потписом потврди да је испунио предиспитне обавезе. Образац се преузима у Служби за студентске послове;
  • Провери стање својих финансијских обавеза и исте измири пре уписа.

Такође, обавештавамо студенте да ће упис на више године ОАС и МАС почети 27.09.2017.г., а због одобреног продуженог септембарско-октобарског испитног рока одлуком ННВ,
избор предмета почиње од 02.10.2017.г. Напомињемо да студенти тек по уписивању школске 2017/2018. г. могу да приступе избору предмета за уписану школску годину.

Почетак студија – ново поглављe у животу: Шта кажу бруцоши!

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Прва година студија је кључна и велики изазов за студенте, али и за факултете. Од брзине прилагђавања новом начину учења, које је условљено претходно стеченим знањем, зависе и успех студената, али и рејтинг факултета. С друге стране, почетак студија означава и почетак новог поглавља у животима младих људи, а утисци које понесу првог дана на факултету пратиће их до краја школовања…

Свечани пријем бруцоша и додела индекса на МФ је одржана у понедељак, када је за нову генерацију студената  и званично почела школска година. Студенти, бар они са којима смо разговарали, пријатно су изненађени добродошлицом која им је приређена, али и чињеницом да је на МФ – студент на првом месту.

Сводећи утиске о првом сусрету са факултетом, Урош Манојловић из Суботице је посебно нагласио значај уводних предавања из математике и физике, која су организована недељу дана пре почетка наставе. Предавања су била изузетно квалитетна, а то је била и прилика да се подсетим неких области из матемтике, рекао је Урош. За студије машинства се одлучио јер га позив машинског инжењера изузетно привлачи, а  21 студијски програм на професионалном плану нуди безброј могућности.

Вулић Ана из Београда је конкурисала на више факултета, али се ипак одлучила за студије машинства, а на ту одлуку утицала је у великој мери успешна презентација МФ у Осмој београдској гимназији коју је похађала.

Анином другу из школе, а сада колеги, Младену Вулићу машинство је била прва и једина жеља и веома је задовољан што је уписао жељени факултет који, како је навео, отвара многа врата на професионалном плану.

Селаковић Нина из Кикинде је уписала Машински факултет на препоруку своје старије колегинице која већ студира машинство. МФ пружа све оно што ја сматрам да факултет треба да буде, рекла је Нина, коју веома интересује дизајн у машинству. За уводна предавања каже да су пун погодак. За многе је то била прилика да се подсете одређених области,  провере своје знање и на време се припреме за почетак наставе.

Лазар Алекисћ долази из ЕТШ Никола Тесла из Београда, а за машинство се одлучио јер га веома интересује механика, а уводна предавања била су прилика да обнови  оне области математике које су кључне за студије машинства.

Теодори Торбици из Кикинде, машинство је била једина жеља јер, како је навела, веома воли математику и физику, а посебно је интересује биоинжењерство. И она има речи хвале за уводна предавања, посебно за професоре математике који су, како је навела, све детаљно објашњавали, тако да су многима помогли да разјасне и схвате неке области које им и нису биле баш јасне.

Да би студентима олакшали похађање наставе на Машинском факултету су и ове године организовали уводна предавања. Основни циљ је подизање квалитета наставе, односно испуњавање императива једног испитног рока и повећање пролазности студената. По угледу на добру праксу водећих светских универзитета, МФ је прошле године увео и институцију наставника – ментора чији је основни задатак да студентима на првој години пружи подршку, охрабрење и мотивацију, али и да их упозна са обавезама редовног похађања наставе, важним датумима за пријаву испита, проверу знања, испите и сл.

За студенте прве године припремљен је и Водич кроз студије са шемом обавезних предмета и свим другим битним информацијама, планер активности, распоред часова,а добили су и студентску ИД картицу којом је обезбеђено осигурање за случај незгоде  у земљи и у иностранству.

(Извор: Машински факултет)