Похвале за тим МФ у Дубаиjу 

Тим студената Машинског факултета, који заједно са колeгама са Архитектонског, Електротехничког, Грађевинског и Технолошко-металуршког факултета ради на пројекту пустињске одрживе куће – Twist Box, учествовао је на радионици међународног мултидисциплинарног такмичења Solar Decathlon Middle East у Дубаију.

Пројекат пустињске самоодрживе куће коју су осмислили студенти из Србије, нашао се у финалу најпрестижнијег светског архитектонског такмичења Solar Decathlon Middle East. На овом такмичењу, које ће се одржати у новембру у Дубаију, учествује 21 тим из 15 земаља.  Пројекат je започет пре две године под руководством ментора и студената са Архитектонског факултета Универзитета у Београду, а убрзо су им се прикључилe и колеге са Машинског, Електротехничког и Технолошко-металуршког факултета

Током тродневне радионице, на којој су учествовали и представници водећих компанија и оцењивачи на такмичењу, разматране су досадашње активности на пројекту.  Универзитет у Београду, као и Машински факултет представљени су у најбољем светлу, а сам пројекат Twist Box је оцењен као атрактиван и препознатљив. Све досадашње фазе нашег пројекта су оцењене позитивно, укључујући и део који обухвата термотехничке инсталације за који је задужен тим Машинског факултета који броји више од 10 мастер студената, изјавила је доц. др Александра Сретеновић, ментор дела тима са Машинског факултета.

Иначе, први дан радионице био је резервисан за упознавање са организаторима и осталим тимовима. Представници организационог тима и званичници из УАЕ указали су на важност овог такмичења и учеснике информисали о даљим корацима.  Према речима др Сретеновић то је била сјајна прилика за упознавање са члановима других универзитетских тимова и, размену искуства и корисних информација.

Другог дана боравка у Дубаију, чланови тима Универзитета у Београду  имали су прилику да са представницима компаније „ARAMEX”, фирме која се бави логистиком, разговарају о могућностима транспорта куће из Београда у УАЕ. Такође су посетили и  соларни парк  и научноистраживачки центар где се врше испитивања везана за соларне панеле, као и лабораторију за испитивање и развијање робота.

Трећег дана радионице одржане су приватне сесије са стручњацима из свих области битних за завршетак пројекта. На овим састанцима смо дискутовали о важним питањима везаним за пројекат и детаљно анализирали задатке који се од нас очекују како би се ова кућа успешно саградила и пустила у рад, навела је др Сретеновић.

Тим нажалост и даље има озбиљних проблема са прикупљањем финансија које су неопходне за изградњу објекта у Београду, пуштање у рад свих система, његово тестирање, демонтажу, траснпорт и поновну монтажу у Дубаију. Надамо се да ћемо уз подршку надлежног министарства и других спонзора овај проблем решити и да ће  Универзитет у Београду добити прилику да се такмичи на овом престижном такмичењу које се одржава у новембру ове године,  истакла је др Сретеновић.

На интернационалној радионици, која је одржана у априлу, поред ментора доц. др Александре Сретеновић, учествовали су и студенти друге године мастер студија Термотехнике Андреј Чрнила, Јован Мијатовић и Стефан Милановић.

Више информација о овом пројекту, као и евентуалним начинима да подржите студенте Универзитета у Београду у овом подухвату можете пронаћи на: http://twistbox.ac.rs/

(Извор: Машински факултет)

 

 

Научно-стручна конференција СФЕРА 2018

Пета по реду,  Научно-стручна конференција СФЕРА 2018, која је крајем марта одржана у Мостару, окупила је више од 350 регистрованих учесника и велики број студената из земаља региона. Основни циљ скупа, чији су организатори  Машински факултет у Београду, Стројарски факултет из Мостара и Компанијом СФЕРА д.о.о Мостар, била је размена искустава и знања у областима климатизације, вентилације, грејања и хлађења, као и успостављање домаће и међународне сарадње. Конференцију је отворила федерална министарка образовања и науке, госпођа Елвира Дилберовић,

Машински факултет имао је врло значајно место у раду Конференције. Проф. Бранислав Живковић био је један од директора конференције, а његово  уводно предавање по позиву „Перспективе развоја даљинског грејања и хлађења“,привукло велику пажњу стручне јавности и медија. Другог дана конференције, проф. Живковић је  представио и рад „КГХ системи у школама у Србији“, а водио је и Панел дискусију о актуелним проблемима КГХ струке.

Доц. Александра Сретеновић такође је презентовала два рада. Прво предавање, по позиву, било је „Примена ваздушних канала од пластичних материјала у прехрамбеној индустрији“, а изложила је и рад „Стратегија обнове јавних зграда у Србији“ који је проистекао из рада на међународном пројекту „EmBuild“ у оквиру позива HORIZON 2020.

(Извор: Машински факултет)

Транспорт и одрживи развој – Изазови и „зелене иновације“

Транспорт има кључни утицај на квалитет живота и економски раст и развој друштва, али је истовремено и један од највећих корисника енергије и емисијом штетних гасова негативно утиче на животну средину. Зато је веома важно поштовање међународних прописа који регулишу разне аспекте саобраћаја (еколошки, безбедносни, организациони), подстичу развој и примену иновативних технологија, као  и боље управљање животним циклусом возила. Ово је један од основних закључака изнетих на трибини „Транспорт и одрживи развој“, која је у организацији Друштва термичара Србије недавно одржана на Машинском факултету у Београду.

Учеснике скупа поздравио је декан МФ, проф. др Радивоје Митровић,  пожелевши им  успешан рад, а присутнима се обратио и председник ДТС, проф. др Милан Радовановић.

О кључним изазовима одрживог развоја животне средине и транспортних система,  говорио је проф. др Владимир Поповић са Катедре за моторна возила МФ, током свог излагања на тему  „Транспорт и одрживи развој“ .

Транспорт повезује људе, и омогућава приступ основним друштвеним услугама и стога је неопходан услов за друштвени одрживи развој. Такође, транспорт обезбеђује доступност, повезује људе и послове, те је стога од суштинског значаја за економски одрживи развој. Међутим, транспорт негативно утиче на капитал животне средине, кроз аерозагађења, стварање ефекта тзв. „стаклене баште“, потрошњу енергије и стварање отпада. Зато је смањење ових негативних утицаја од суштинског значаја за еколошки одрживи развој транспортних система, а самим тим и за одрживи развој животне средине, истакао је проф. Поповић.

Међународна заједница, наставио је, кроз надлежне институције и организације, у великој мери доприноси решавању ових кључних изазова. Економска комисија УН за Европу (УНЕЦЕ) у оквиру својих надлежности, обезбеђује глобални форум за међународне споразуме који се односе на прописе за возила, подстиче владе да наставе интегрисани приступ транспортној политици и дефинише ограничења у погледу максимално дозвољеног нивоа аерозагађења возила. Такође, додао је, многи од укупно 143 Правилника, које је усвојио Светски форум за хармонизацију Правилника за возила, имају као директан циљ управо побољшање еколошки одрживог развоја транспорта.

Када је реч о смањењу емисије штетних гасова, наставио је, Светски форум и његове Радне групе предузимају низ мера за побољшање енергетске ефикасности комплетног возног парка. То се нарочито односи на иновативне технологије погонских агрегата (мотора), односно развој еколошки прихватљивих возила, као што су возила на хибридни погон, возила са погоном на водоник и гориве ћелије, возила на електро-погон  и сл. Такође, то подразумева и напредне системе управљања мотором, ефикасније склопове возила у комплетном систему преноса снаге, пнеуматике са ниским отпором котрљања, коришћење алтернативних извора енергије, развој квалитетних спецификација за тржиште горива, инсталацију на возилима електричних уређаја са ниском потрошњом енергије,  као и  развој интелигентних транспортних система, у циљу избегавања загушења саобраћаја и помоћи возачу.

Проблеми загађења инсипирисали су истраживаче да проналазе решења и креирају зелене иновације које ће довести до смањења потрошње горива и издувне емисије одн. омогућити развој  саобраћаја по еколошким принципима. О томе је говорио и проф. др Иван Благојевић, који одржао предавање „Алтернативни погони возила“.  

Како би смањили потрошњу енергије и емисију штетних гасова, све већи број произвођача развија савремена решења у већ постојећим моторима СУС, окреће се алтернативним горивима попут течног нафтног гаса, компримованог природног гаса или одређених врста биогорива и развија алтернативне погоне моторних возила (хибридна возила, електрична возила, возила која за погон користе водоник).

Према речима проф. Благојевића, за сада највећу употребу имају хибридна електрична возила (Hybrid Electric Vehicle – HEV) која за погон користе мотор са унутрашњим сагоревањем (бензински или дизел) и електромотор. Међутим, додао је, иако имају еколошке предности у односу на класичан погон мотором СУС, хибридна возила се још увек не могу сматрати возилима нулте издувне емисије.

Возила током свог животног века утичу на животну средину на неколико начина:  кроз потрошњу енергије и других ресурса; стварањем отпада током производње и употребе;  одлагањем на крају њиховог животног века. Док су прва два фактора предмет разматрања већ дуги низ година и приметан је константни напредак у смањењу ефеката дејстава, одлагање возила на крају животног века је релативно нова област истраживања, истакао је проф. др Саша Митић током предавања „Возила на крају животног века“.

Животни циклус возила,како је рекао, има четири фазе: истраживање и развој; производња, употреба и обнављање. По истеку животног века возила почиње фаза обнављања искоришћених возила, која укључује све процесе поступања са возилима као што су: преузимање од последњег власника, издавање сертификата за пререгистрацију, расклапање, припрема материјала за поновну употребу и др.

Основни циљеви управљања животним цисклусом возила су превентива, редукција, реексплоатација, рециклирање, обнављање енергије и отпад. Отпад је једини део који не може да се експлоатише и као такав не припада пирамиди циљева управљања животним циклусом возила, већ представља нежељени продукт.  Зато велики број међународних прописак, као што су Директива 2000/53/EC, Стандард ISO 22628:2002, Директива 2005/65/EC  и УН Правилник бр. 133 пред произвођаче стављају захтев да количине материјала које није могуће искористити буду што мање, нагласио је на крају проф. Митић.

(Извор: Машински факултет)

Плаћена пракса у оквиру Pan-European Seal Professional Traineeship програма

Центар за трансфер технологије Универзитета у Београду, као члан Pan-European Seal Professional Traineeship програма, обезбедио је могућност студентима који су завршили основне или мастер студије на Универзитету у Београду да конкуришу за плаћену праксу у трајању од годину дана у Европској патентној организацији  (European Patent Office, EPO) i  Заводу за интелектуалну својину Европске уније (European Union Intellectual Property Office, EUIPO).

Пријава је отворена до 25. априла у подне. Потребно је доставити ЦВ и мотивационо писмо на адресу ctt.bg.ac.rs. Након тога, Универзитет ће одабрати најбоље кандидате који ће затим поднети онлине пријаву EPO ili EUIPO уз препоруку Универзитета.

Молимо Вас да ову информацију проследите колегама и студентима који испуњавају услове програма.

Услове и детаљну процедуру пријаве можете пронаћи на: http://www.ctt.bg.ac.rs/vesti/otvorena-prijava-za-placenu-praksu-pan-european-seal-professional-traineeship-program-preko-centra-za-transfer-tehnologije/

 

 

Савез студената МФ- Пријем нових чланова

Савез студената Машинског факултета (ССМФ) позива заинтересоване студенте да се прикључе тој студентској организацији која заступа интересе студената и активно ради на подизању студентског сандарда и квалитета студија у сарадњи са професорима и управом Факултета. Рок за пријаву је 5. мај 2018. године.

ССМФ постоји од 1960. године, а основни задаци овог удружења утемељени су на бризи о потребама студената током студирања, њиховом усавршавању, а потом и запошљавању, по завршетку студија. Да би ови задаци били и испуњени ССМФ предузима низ акција, попут организација трибина и научно стручних скупова,  едукационих семинара и других акција које доприносе побољшању студентског стандарда. Такође, ССМФ организује Конгрес студената технике, Сајм пракси “Career info”, бесплатне курсеве страних језика, али и студентских екскурзија, апсолвентских вечери, журки, хуманитарних акција… , студентских журки и слично.

Представници ССМФ-а чине већински део Студентског парламента Машинског факултета, Савета факултета и студенте МФ представљају и на  универзитетском нивоу.

Сви заинтересовани да се укључе у рад ССМФ и допринесу реализацији постављених задатака и бољем академском и друштвеном животу својих колега могу да се пријаве попуњавањем упитника на адреси https://goo.gl/forms/1Q4l0Ly6DYpvuZb23.

Ову харфу не свирају анђели – Ново издање МФ  

„Ову харфу не свирају анђели – Напредак у Теслиној технологији“, назив је књиге која је у четвртак представљена на Машинском факултету у Београду. Реч је о наслову америчких аутора др Николаса Бегича и Џин Менинг о Теслином патенту који је, супротно његовим хуманистичким визијама науке, довео до развоја технологија нове генерације оружја за геофизичко, климатско и психолошко ратовање. У том смислу дело представља апел светској јавности да се стане на пут даљој злоупотреби научних достигнућа за војне технологије.

Ово је  друга књига о Тесли и његовом раду у издању Машинског факултета у Београду, рекао је декан МФ, проф. др Радивоје Митровић, напомињући да је Никола Тесла у бити био машински инжењер, о чему говори и велики опус његовог стваралаштва и патената у области машинског инжењерства. Књигу ћемо као и до сада бесплатно поделити студентима МФ као подстицај за научноистраживачки рад и развој нових идеја, али и за размишљање о могућим злоупотребама науке, нагласио је  проф. Митровић.

Књига је, како је истакнуто, инспирисана постављањем великог радарско-антенског постројења на Аљасци 80-тих година прошлог века, ради изучавања поларне светлости и радио комуникација. Наравно, реч је о контроверзном пројекту ХАРП, што је скраћеница за Високофреквентивни Аурорални Активни Истраживачки Програм. Аутори фактографски износе податке о вишегодишњим експериментима чији је циљ реализација пројекта и употреба радиофреквентних технологија за вештачку стимулацију јоносфере, атмосфере и геосфере. Односно, за стварање нових врста наоружања којима се може утицати на тектонске процесе, климу, али и људску психу.

На принципима који се помињу у пројекту ХААРП, пре више деценија радио је један од највећих светских умова из области електрицитета – Никола Тесла. Зато, помињање Николе Тесле у другом делу наслова није случајно. Технологија која омогућава да се енергија путем радиофреквентних таласа шаље у  јоносферу око Земље развијена је управо на основу његових  открића.  Проблем је, како се наводи, што тај развој не прати и Теслине моралне не погледе на злоупотребе научних открића у војне сврхе.

Тесла је  истраживања напустио кад је током експеримената направио поремећај у јоносфери, који је довео до катастрофалног спаљивања 40 хиљда квадратних километара простора Тунгуске. То је званични податак који можете пронаћи у руским изворима, нагласио је проф. др Момчило Милиновић, експерт за системе наоружања и један од рецензената издања на српском језику.

Антенско постројење „Харп“ на Аљасци је у међувремену искључено, јер је систем превазиђен још крајем 20. века. Међутим, двадесет први век се није одрекао ниједног од постављених технолошких циљева због којих је ХАРП саграђен. Шта више, развијене су нове технологије сличне намене, усавршене и знатно мањих димензија. Нови ХАРП већ је у потреби у САД, Русији, Немачкој, Великој Британији, Француској, Кини, истакнуто је на промоцији.

Књига је изузетно актуелна и у светлу последњих ратних сукоба, посебно  у Сирији, које већ по правилу прате и неке наизглед природне катастрофе, истакао је уредник издања Владимир Давидовић. Он поред геофизичког и климатског деловања новог оружја, посебно истиче његов кортикални аспект, цитирајући једног војног стручњака: „Шта ћете да радите с вашим ракетама и авионима, ако ја могу да им успавам посаду“.

Употреба радиофрекветних таласа на људску психу уједно је и најспорније питање у овој књизи. Иако покушај развоја такве технологије делује као начуна фантастика поставља се питање морала целог човечанства, па и морала ратовања.

Промоцији књиге „Ову харфу не свирају анђели – Напредак у Теслиној технологији“ присуствовали су и министри вера и заштите животне средине у Влади РС, велики број чланова САНУ и професора Београдског универзитета.

(Извор: Машински факултет)

Машински факултет на Радио-телевизији Војводина

Проф. др Весна Спасојевић Бркић била је гост у емисији „Наука привреди“ Радио-телевизије Војводина, где је говорила о прототипу ергонмски прилагођених столица у кранским кабинама, пројекту на којем ради тим са Катедре за индустријско инжењерство Машинског факултета у Београду.

Компанији NOVELIC D.O.O потребни машински инжењери

Компанија  NOVELIC из Београда има отворене позиције за машинске инжењере и зато позива све заинтересоване да се јаве на конкурс који је отворен до 5. маја 2018. године.

NOVELIC D.O.O пружа решења и сервисе за интегрисану електронику и  embedded електронску индустрију. Компанија је специјализована за za mm-Wave radare, комуникационе системе и индустријске сензоре. Развијају наменске системе за RF i AMS IC, ASIC SoC, FPGA, софтвер и хардвер. Раде са највећим светским фирмама као партнери у пројектима, у којима инжењери развијају критичне блокове и системе, од идеје, преко системске архитектуре, симулација до тестираног прототипа будућег производа. У тиму имају докторе наука, индустријске ауторитете у својим областима.

Информације о позицијама можете погледати на  www.novelic.com или на следећим линковима:

NIC_Job_MechanicalDesigner_apr2018

NIC_Job_MechanicalEngineer_apr2018

У сусрет 58. Машинијади

Овогодишња, 58. по реду,  Машинијада биће одржана од 30. априла до 5. маја у Сунчевом Брегу у Бугарској, а своје учешће потврдили су студенти из  Београда, Новог Сада, Ниша, Краљева, Крагујевца, Косовске Митровице, Зенице, Мостара, Сарајева, Источног Сарајева, Подгорице, Бања Луке, Требиња, Скопља, Љубљане…

Студенти МФ у Београду недавно су угостили колеге са машинских факултета –  учесника 58. Машинијаде и том приликом разговарали о свим битним питањима која се односе на организацију и реализацију овог студентског такмичења.   Како је истакнуто, Машинијада је прилика да се факултети и будући инжењери, кроз научна и спортска такмичења,  јавности представе на најбољи могући начин.

Као и ранијих година студенти МФ такмичиће се у научним областима из математике 1 и 2, механике, отпорности материјала, машинских елемента, механике флуида и термодинамике.  Такмичење у знању је одлична прилика за факултете да виде на ком нивоу знања се налазе и којим вештинама владају њихови најбољи студенти.  Такмичарски тим у знању интензивно припрема екипа младих професора и асистената.

Такмичење у спорту прилика је да студенти покажу не само тимски дух, него и осећај за фер плеј. Спортске екипе формиране на факултету у различитим дисциплинама машинијаду користе за међусобно такмичење, али и представљање свог факултета у што бољем издању. Спортски тим београдског „Машинца“ надметаће се у више спортских дисциплина – фудбалу, рукомету, одбојци, кошарци, шаху и стоном тенису.

На прошлогодишњој, 57. Машинијади у Будви студенти МФ бриљирали су у обе такмичарске категорије, што им је донело титулу победника целокупног такмичења.

(Извор: Машински факултет)

 

M E X T 2019 – Стипендије Владе Јапана

Амбасада Јапана обавештава све заинтересоване кандидате у Републици Србији и Црној Гори да је од среде, 18. априла 2018. године почео конкурс за МЕXТ (Министарство образовања, спорта, науке и технологије Владе Јапана) стипендије за 2019. годину за студенте из Републике Србије и студенте из Црне Горе.  Конкурс је отворен до петка, 25. маја 2018. године.

Предвиђене су две категорије стипендија:

  1. Стипендије за основне студије у Јапану

    Детаљне информације о стипендијама и формуларе можете преузети на:       http://www.studyjapan.go.jp/jp/smap_stopj-applications_undergraduate.html

     2. Стипендије за студенте истраживаче/постдипломце

    Детаљне информације о стипендијама и формуларе можете преузети на:    http://www.studyjapan.go.jp/jp/smap_stopj-applications_research.html

Обе категорије укључујуобавезно тестирање знања енглеског и јапанског језика. За додипломске студије ће се, у зависности од области студирања, обавити тестирање знања математике, физике, хемије и биологије на енглеском језику.

О датуму и месту одржавања испита кандидати ће бити обавештени по завршетку пријавног периода.  За остале информације контактирати Одељење за културу и медије Јапанске амбасаде.